Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVätskeintag vid träning
You need to log in to create posts and topics.

Jacob skriver: "Marcus -> 1,5-2 liter under ett maraton är inte så värst mycket. Långt under de rekommendationer som gällde förr och som innebär en risk vid löpning."

"Elitidrottare verkar sällan ha det problemet ja, jag har aldrig sett några rapporter

Jacob: Det var inget argument, det var ett påstående.
Jag sålla mig till de som dricka när de behöver det, samt lite till, för säkerhetsskull.
Skita blankt i alla rapporter och gör det som funkar för mig.

2 liter i timmen, är inte det en konstig rekommendation? När jag läst om vad magen klarar att ta upp har det alltid varit siffror på runt eller strax under en liter per timme.

Människan har den ovanliga egenskapen att kunna svettas på hela huden. Det är

David -> En fallrapport visserligen men den visar ändå på riskerna med att dricka mer än törsten. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1725051/

Kvinnan drack "endast" lite mer än 7dl varje timme när hon cykla och fick ändå hyponatremi och efterföl

Skillnaden mellan oss är att jag ger inga rekommendationer utan berättar bara om mina egna erfarenheter. Där den generella rekommendation inte stämmer. Vi är alla individer. Om man bara ser till den senaste publicerade rapporten om hur det är så kommer "s

Exakt, vi är alla individer, vi ser ut och fungerar olika.

?
Jag vet inte ifall en 57 årig dam som cyklar i 25 km/h under fyra timmar räknas som elitcyklist i din värld men hon är ganska långt ifrån det epitetet i min värld.

Fortfarande så gäller det att dricka under "hela" loppet och inte vänta tills "törsten"

Hej Jacob.

"Målet är INTE att väga lika mycket innan som efter. Det är då det blir farligt!"

Det kan omöjligt vara så att det är farligt att väga lika mycket efter som innan, ett träningspass. För det har väl knappast med vikten att göra då man väger li

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1725051/pdf/v039p00e38.pdf
Methods: A blood sample was drawn after the race for the measurement of serum Na+ concentration.
Borde de inte ha tagit en sampel innan loppet också?

Marcus -> Så här skrev du:
"Därför tycker jag att det är en urbota korkad generell rekommendation att inte dricka mer än törsten anger."
Hur tycker du att den generella rekommendationen ska låta? Ska man säga till folk att dricka mer än törsten och risker