Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVätskeintag vid träning
You need to log in to create posts and topics.

Jacob: "Osmolariteten i plasma är väldigt stabil hos människor"
Ahh men då så. Bra att det är väldig stabil, för väldig stabil är en bra måttstock när någon vill nogrann mäta (#)

Du har missförstått det Gazzah. Du kan jämföra det med att mäta kroppstemperatur. Hos friska människor ligger den kring 36-38 grader. Kvinnan i detta fall råkade ut för något som skulle kunna jämföras med 40 graders feber. Hon började må dåligt och fick b

Så du menar att cyklisterna dricker lika mycket på en prologdag som på en 20 mils bergsetapp?

Du borde ändå inse att >"hela" tiden
kan innebära annat än konstant inflöde?!

Jag förstår att du inte har erfarenhet av konditionsidrotter.
Frågan är vad du l

Jacob skrev: "Hur tycker du att den generella rekommendationen ska låta? Ska man säga till folk att dricka mer än törsten och riskerar att flera av dem blir dåliga och rent av dör eller ska man ge de säkra generella rådet som inte har några dokumenterade

Hej Jacob,
Jag brukar läsa dina artiklar och tycker att de är bra och informativa. Jag tror också att en del dricker mer än vad de behöver. Att dricka efter törst däremot måste väl variera väldigt mycket från person till person. Om det inte är så så är d

David -> Bra taktik du har att medvetet missförstå och sen argumentera emot det istället för det jag skriver.

Givetvis dricker de inte lika mycket varje dag. Det var medelvärdet. Man tycker att du borde snappat du det när jag skrev i snitt 😉 Då du verk

Hej Jacob.

"P -> Synnerligen moget inlägg från din sida. Väga lika mycket före som efter handlar, givetvis, om skillnaden mellan direkt före kontra direkt efter tävling/träning."

Oj då ironi ja ja. Kolla in vad Rune vägde före och efter han slog svensk

Hej Jacob.

"Problemet är att så fort man rekommenderar folk att dricka mer än efter törst så försvinner deras egna förmåga att känna av hur de ligger i vätskebalans. Hur mycket man svettas kan variera mycket från dag till dag beroende på förutsättningar

>Då du verkar okapabel att läsa länkar kan jag berätta att det som högst var det 10 liter när det var varmt väder.

I länken står det >Daily water intake was 6.71 with extremes up to 11.81

men det blev kanske mindre vid din tolknining.

Jag skrev: "Därför tycker jag att det är en urbota korkad generell rekommendation att inte dricka mer än törsten anger."

Jag skrev:"Jag skulle inte ge en generell rekommendation. De individer jag tränar får individuella råd."

Jacob skrev:"Marcus -> Så,