Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVätternrundan 300 km Sub 7
You need to log in to create posts and topics.

Hej Martin.

"2 liter på sju timmar? Det verkar vara en plan"

Precis som David skriver. Jag skriver. Det verkar vara en plan, inte.

För mig är denna planeringen det som jag tror kommer vara en av de bidragande orsakerna till att detta inte kommer lycka

P.>>
Det är mig veterligen inte någon i sub7-gruppen som planerar att försöka ta sig runt på två liter. Däremot har de flesta av oss cyklat runt Vättern vid tidigare tillfällen och är i övrigt tämligen rutinerade cyklister som känner sitt vätskebehov.

V

Hej Johan.

Mitt svar var/är en reflektion på det Martin skrev.

"Borde räcka med 2 750ml flaskor i hållarna och en 500ml i ryggfickan lr?"

Vilket jag har svårt att tro. Visst jag körde 19 mil den 4/12 förra året på ca 0.5 l vätska. Allt annat frös ihop.

En sak är viktig: Erfarenhet av hur mycket vätska som brukar gå åt på VR baseras i de flesta fall på starter runt 03-05. Har själv startat då många gånger och kommit till Fagerhult på mindre än en liter. Runt hela Vättern räckte 2,5 liter förra året, men

Det är ju individuellt hur mycket man behöver också. Jag började inte använda vattenflaska på träningen förrän i 20 års åldern. Det förespråkas förståss inte. Men man kan ha olika behov. Jag brukar kunna använda magen som kamelpåse 😉 Personligen hade jag

Men Martin du simmar och då räcker det med att öppna barderna.

En viss skillnad på simning och cykling ja. Men man blir rätt dålig i kistan av att dricka bassängvattnet.

Martin >> Det finns studier som tyder på att törstkänsla inte nödvändigtvis är en bra indikator på vätskebehovet. Därmed finns det sannolikt en hel del personer som dricker för lite under sina träningspass med försämrad prestationsförmåga som följd.

4-8

Ner till Jönköping var det bara att öppna truten... 🙁

Hej Marit.

Jag liksom du tränade utan att dricka nämndvärt eller inget under mina träningspass i min ungdom.

Men som Johan skriver och de studier som jag har tagit del av.
Så inser jag att jag var en jävla sopa, som inte drack rätt saker, mängder och