Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVad är "snabbt" och "långsamt"?
You need to log in to create posts and topics.

Man kan formulera det såhär:
De som aldrtig haft några problem med att springa en mil på under timmen, eller femtio minuter, säger att det kan alla klara 😉
Tyvärr har jag en obehaglig känsla av att det är de som blir idrottslärare.

Känns lite som att plugga. Finns dem som säger att de bara inte kan lära sig t ex gymnasiematte eller främmande språk. Sen sitter man med dem ett par veckor o lär dem strukturer och studieteknik. Och plötsligt känner de att det var ju inte så jäkla svårt

Vad har det med saken att göra vilka som blir idrottslärare?

På samma sätt kan man ju säga att de som aldrig kommer under 60 minuter på milen är de som säger att de tränar, eller tror att de tränar, men som i själva verket knappt tränar alls.

Och för at

Det är precis som med studieanalogin, den som har lätt att göra något har inte alltid lätt att förklara eller stötta den som inte har lätt. För att det ska hända något så gäller det att angripa på rätt sätt, vare sig någon har svårt med att springa fort,

Det är väldigt individuellt vad som är snabbt och långsamt och är helt omöjligt att svara på.

En kompis som klarar milen på 40 och kämpar för att komma ner till 35 tycker att 40 är "normalt" medan jag som klarar milen på 50 tycker att milen på 40 är rik

När jag började springa så tänkte jag också som du och hade svårt att låta bli att jämföra mig med andra. Jag blev omsprungen av äldre och tyngre löpare i spåret och funderade på "varför är de så snabba och inte jag?"

Men det sämsta du kan göra är att j

Jag tror mig förstå lite vad TS är ute efter - att ha nån hastighet att relatera till. Om man inte har några träningskompisar/tränare och man är relativt ny som tränande kan det vara svårt att veta vad som är bra och dåligt, man befinner sig i ett vakum.

Det går att klassificera vad som är snabbt och långsamt om man har tillgång till statistik. Ju mer detaljerad (ålder, kön, träning etc) statistiken är, desto bättre mått. Om jag är topp 10% bland tränande män 30-35år (min målgrupp) är jag snabb. Man kan t

Christer:

Jag tror säkert att alla kan bli mycket bättre än de själva tror att de kan, med rätt träning och vägledning. Däremot tycker jag man ska vara försiktig med att säga att "alla kan" om vissa distanser eller tider. Personligen tror jag att det är

Psyket är ett intressant fenomen. Om man tar drömgränser så är 4 minuter på en mile kanske den mest kända. Det pratades om den i decennier, alla försökte sen sprang Bannister strax under 4 minuter och bara en vecka efter sprang en annan under 4 minuter oc