Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVad är "snabbt" och "långsamt"?
You need to log in to create posts and topics.

Tja, om världsrekordet är 9,58 sekunder på 100 meter så är det ju relativt sett långsamt att springa 100 meter på 12 sekunder, men det är trots allt "ganska snabbt". Om det tar 30 sekunder att springa 100 meter så får man nog kalla det långsamt. Men om de

Personligen tror jag att det är bristen på tålamod i kombination med dålig träningsplanering som gör att de flesta blir skadade. Problemet är alltså som Christer är inne på att man tränar för hårt i förhållande till den form och bakgrund man har. Det tar

Håller med föregående talare om att det är individuellt. Själv kämpade jag i många år att komma under 60 på milen, och i år hoppas jag landa kring 55. Tycker själv jag tränar ganska mycket, men inte målinriktat för att bli snabbare i löpningen.

Men jag t

Det där med "spygränsen" - jag tror att många som inte blir så snabba inte blir det just för att dom tror att dom är upp vid "spygränsen" fast dom inte är det så att säga...

Där sa du något intressant Christer. När jag löptränat med folk som är otränade och dom säger att "nej nu är jag helt slut och måste vila" så har jag många gånger tänkt att "det kan inte vara möjligt - du verkar ju helt oberörd". Helt slut i min värld är

Det självklara och triviala svaret är väl att om du ska bli snabbare än vad du är behöver du träna på att bli snabbare än vad du är. Under många år sprang jag milen två gånger i veckan. Det var på samma runda hela tiden och någon annan träning än denna bl

"därför har jag haft som mål att hålla ett 5:00-6:30 tempo på Göteborgsvarvet 2013, och tränar därefter. "

Det är rätt stor skillnad på 5- respektive 6.30-tempo...
5-tempo tar dig i mål på 1.45, 6.30 ger dig 2.17, men än en halvtimmes skillnad (och också

Jag kan lätt få ångest och känna mig kass när jag ser vad andra har för tider. Jämför inte är mitt råd. Spring, njut och känn dig stolt över att du orkar och kan. Så tänker jag 🙂

Så här tycker jag...

På 10 km
< 35 min - superfort
< 40 min - väldigt fort
< 45 min - fort
< 50 min - varken eller...
< 55 min - långsamt
60 min - superlångsamt

Oavsett allting? Eller gäller det bara om man har BMI 16 och är 25 år?