Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Har tidigare haft problem med knäna bl.a. löparknä. Fick aldrig någon riktig diagnos eller annan "bra" hjälp. Efter att ha hittat nedan övningar som jag körde rätt seriöst ett tag och numera bara sporadiskt har jag faktiskt blivit av med mina problem.
Kan

Jag har haft problem med ett löparknä mer eller mindre i 20 år, men att det var löparknä visste jag inte förrän för ett par år sedan. Jag hade nästan gett upp och accepterat att löpning inte var för mig. Sedan började jag experimentera med att springa sna

Tack för goda råd, Sylvia. Tror du har rätt och att själva orsaken till att problemen började var att min kondition var så mycket starkare än mina muskler - jag fick för mig att börja träna tjur-rusningar i backe för att bli snabbare. Så jag tror nog att

Jag har samma erfarenhet som Ylva. Har alltid haft problem med knäna vid löpning och har testat olika skor och stretchar men utan resultat. Dock fick jag tipset att testa springa minimalistiskt och försöka att inte landa på hälen. Sedan dess har knäet slu

Lisa>Min rumble roller körde jag med flera gånger per dag när jag fick ont. Nu kör jag i samband med träning. Man måste inte vara uppvärmd för att använda den. Om du googlar rumble roller ser du att den har rejäla "piggar" som dessutom funkar utmärkt för

p.s. Skilj på att stretcha muskler och senor. Det är för mig en helt annat sak att stretcha ut muskler som man lätt kommer åt och att mjuka upp ITB-senan. Den senare kommer jag inte åt på något annat (effektivt) sätt än genom att rulla den över rumble rol

Den enda riktiga konklusionen man kan ta av allt detta är att det inte finns en Golden Standard-lösning för ITBS. 🙂 Synd, för det hade ju onekligen varit praktiskt om så vore... Själv tagglar jag på med styrketräningen och alternativcardion, eftersom ja

För att citera mig själv då:

"Gör du något för att mjuka upp ITB-bandet? De få gånger jag fått känningar (framför allt vid för snabbt ökad volym) har det botats extremt effektivt genom att mjuka upp ITB-bandet på en foamroller, allra helst en rumble roll

Jag har ju fått massage, TENS, stretch och stötvågsbehandling av senan (som är mycket stel och öm). Jag frågade min naprapat om foam roller, men han menade att det inte kunde ge mig så mycket mer just nu än behandlingen + träningen ger. Kanske är värt att

Definitivt. De behandlingar du gjort tycker jag låter som onödigt knepiga lösningar på ett relativt enkelt problem. Det jag blivit ordinerad av min sjukgymnast är framför allt att rulla senan på foam roller eller tom ännu hellre skivstång som är brutalt o