Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Löpvila hjälpte inte för mig, hoppas det hjälper för dig.

Hjälper eller inte, jag _kan_ ju inte springa nu så vad har jag för val annat än att vila från löpningen? 🙁

Kör styrketräning av höftböjare, lår mm (enligt uppsatta program för löparknä) och stretching varje dag. Vad mer kan man göra?

Hej, kan bara svara vad som funkade för mig. Har haft (ta i trä) problem med löparknä i många år, men är nog fri från det nu. Jag kunde springa i 3-4km och sen tog det tvärstopp.

Min lösning är att träna mycket höftstyrka med hjälp av höftlyft (http://ww

Magnus Almqvist - Tack för träningstipsen, kör merparten av det där redan inkl stretchingen, men övningen på YT-länken var ny för mig, den ska jag testa imorgon.

Hur mycket/ofta rehabtränade/stretchade du? Varje dag, en el två ggr?

Jag gör oftast en gå

Skummrulle, ellips-crosstrainer och styrketräning i fyra veckor hjälpte mig ur ITB förra vintern. Lyssna på din naprapat om varför du fått problem så du inte fortsätter med samma sak som drog på dig skadan igen efter rehabben.

Hej, jag körde inte dessa övningar mer än 3-4ggr/

3-4 ggr per vad? 🙂

Oj sorry 🙂 3-4ggr/vecka, ingen löpning under denna rehabperiod som var ca 5-6veckor. När jag sedan började springa så stannade jag för höftstretch var 10:de minut, stretchade kanske 1min. Förlängde senare löpperioden tills jag inte strechade alls under s

Tack för svaren - och för tummarna!! 🙂

Uppdatering:

Har varit på två besök hos naprapat nu. Han kunde inte hitta något särskilt "fel" hos mig, utan troligen är orsaken till mitt löparknä lika simpel som dum: Gått för snabbt fram i träningen. Första gången fick jag behandling med TENS, ultralj