Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Vad har Du fått för rehabprogram? Är det utarbetat av en sjukgymnast eller liknande? Och, ffa, har Du fått veta vilken muskulär obalans i kroppen som orsakar det här?

Jag fick lära mig det här av en sjukgymnast när jag drabbades av akut löparknä i anslu

Gör du något för att mjuka upp ITB-bandet? De få gånger jag fått känningar (framför allt vid för snabbt ökad volym) har det botats extremt effektivt genom att mjuka upp ITB-bandet på en foamroller, allra helst en rumble roller som jag köpt nu. Är brutal m

En följdfråga på det: när går du på benet med din foam roller?
I samband med löppass? Före? Efter? En helt annan dag? Uppvärmd eller inte?

Såg ni detta hos Runners World? Jag testade det igår och herregud vad stel jag var... kan inte skada! http://www.runnersworld.se/artiklar/lattnad-for-loparknan.htm

Jag tycker det är extremt förvirrande. Syliva skriver "Ingen stretch, inget misshandlande av den stackars senan." Jag har fått rådet att stretcha, stretcha, stretcha. Drabbades av "löparhöft" på båda sidor våren 2010. Fick kortison, fick akupunktur, fick

Kim, jag har kört den yoga-sekvensen sedan jag började springa för drygt 2 år sen. I början fick jag ont i knät efter 2-3 km men tack vare stretchningen har jag varit uppe över milen.
Jag kör alltid stretchen efter varje löppass oavsett längd vilket ocks

Har stretchen hjälpt då, Margreth?

Jag stretchar aldrig, oavsett längd på passen eller loppen, men tränar en hel del annat, inklusive yoga, för att ha så balanserad muskulatur som möjligt. Mina två löparknän är ett minne blott.

Men, så är det ju - var o

Nej, Syliva, det verkar inte hjälpa ett dugg. Samtidigt är det det man hör hela tiden: stretcha, stretcha, stretcha! Just nu stretchar jag väldigt lite, bara ett par övningar som avslutar core-passet. Kanske ska strunta i dem också...

Jag använder skumrulle då och då och tycker den funkar fantastiskt bra. Jag använder den mest på vintern när det är lätt att springa och spänna sig i halkan. Vid minsta antydan till löparknä eller spända muskler/senor åker den fram och rullas på, senast i

Tråkigt Margreth! 🙁

Jag tror inte alls på stretch! Det ser man ju bara i denna tråden att, trots stretch 7 dagar i veckan, ovänlig behandling av en sena och div doningar så återkommer skadan. Om och om igen. Fasen, jag skulle ha tröttnat för länge sen.