Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Då lär du få träningsbidrag av SOK.

Måste man springa i klubbkläder om man springer för en (SFIF-ansluten) klubb?

Jag har dessutom för mig från en annan tråd att man inte ens får springa för klubben i ett lopp som inte är sanktionerat av SFIF?

Du ska väl vara stolt över din klubb och springa i ditt förbunds lopp?

Jag hittar ingen regeltext online, men jag är ganska säker på att man, formellt sett, måste ha tävlingskläder när man tävlar i friidrott. Det är dock bara ett linne som ska bäras synligt över annan valfri klädsel.

En annan skillnad där det är priser med i bilden är att det lottas ut i motionsklassen men i tävlingsklassen så är det bara de placerade som får pris.

Apropå det här med tävlingsklass: Jag skall springa VSM (halvmara) på Kungsholmen Runt. Är född 72 men fyller inte 40 förrän i juni (dvs jag är fortfarande 39 den 5 maj när Kungsholmen Runt går av stapeln).

Vilken klass kommer jag att tävla i? M35 eller

M40. Man räknas till klassen för den ålder man kommer fylla under säsongen. Och säsongen börjar i slutet av året, november eller nåt. Eftersom det är då inomhussäsongen börjar.

Tack för länken Beatrice!

Trevligt att se att man är med i en förening där 579 dopingkontroller har utförts när riksidrottsförbundet endast har utfört totalt 400 tester på motionärer.

Friskis tar det i alla fall på allvar 🙂

Vad gäller tävlingsdräkt har jag följande från regelverket: "Tävlande skall bära hel och ren tävlingsdräkt i klubbens färger. Dock vid landsvägs- och terränglopp kan tävlande tillåtas använda neutral tröja, om lämplig tröja ej ingår i föreningens tävlings

Oooops. Missade att jag var anmäld till tävlingsklass i lördags. Vad händer?