Quote from Guest on 17 January 2011, 11:29Med "medeltalang" menar jag inte en genomsnittlig friidrottare eller fotbollsspelare.
Om en 15-åring fick träna optimalt i 7 år, vilka tider skulle han uppnå?
Vad är motsvarande prestationsnivå på 100m jämfört med 40 (eller 35, eller 30) minuter på mile
Med "medeltalang" menar jag inte en genomsnittlig friidrottare eller fotbollsspelare.
Om en 15-åring fick träna optimalt i 7 år, vilka tider skulle han uppnå?
Vad är motsvarande prestationsnivå på 100m jämfört med 40 (eller 35, eller 30) minuter på mile
Quote from Funbeat user on 17 January 2011, 11:39Är en medeltalang en 15-åring som får träna optimalt i 7 år? Eller missförstod jag dig nu? (#)
Är en medeltalang en 15-åring som får träna optimalt i 7 år? Eller missförstod jag dig nu? (#)
Quote from Funbeat user on 17 January 2011, 11:56De flesta är födda med noll löptalang, men med talang för en massa annat.
Tar du med alla och säg 100 i mitten så blir resultatet beklämmande.
För en medeltalang av de, som är födda med löptalang ( säg 5% ):
12 sekunder.PS. När kan man anse att man ha
De flesta är födda med noll löptalang, men med talang för en massa annat.
Tar du med alla och säg 100 i mitten så blir resultatet beklämmande.
För en medeltalang av de, som är födda med löptalang ( säg 5% ):
12 sekunder.
PS. När kan man anse att man ha
Quote from Funbeat user on 17 January 2011, 12:22Strax över 11, skulle jag säga. 7 års träning av teknik o spänst under övre tonåren ger mycket effekt.
Ska man komma når på 11 blankt o under, börjar nog talang spela väldigt stor roll
Strax över 11, skulle jag säga. 7 års träning av teknik o spänst under övre tonåren ger mycket effekt.
Ska man komma når på 11 blankt o under, börjar nog talang spela väldigt stor roll
Quote from Funbeat user on 17 January 2011, 12:56Jackie: Ja, det var nog det jag menade. Jag försökte ställa ungefär samma frågor som i de trådar som handlade om milen.
Anders: Ungefär en sekund över svenska rekordet på 10,18, alltså. ~11.2 låter ganska snabbt.
Jackie: Ja, det var nog det jag menade. Jag försökte ställa ungefär samma frågor som i de trådar som handlade om milen.
Anders: Ungefär en sekund över svenska rekordet på 10,18, alltså. ~11.2 låter ganska snabbt.
Quote from Funbeat user on 17 January 2011, 13:06Angående prestationsnivåer.
Räknat i samma procent av snitthastigheten, skulle milen respektive 100m hamna på:
28 minuter / 10,2 sekunder (svenska rekorden: lika bra?)
30 minuter / 10,9 sekunder
35 minuter / 12,8 sekunder
40 minuter / 14,6 sekunderPers
Angående prestationsnivåer.
Räknat i samma procent av snitthastigheten, skulle milen respektive 100m hamna på:
28 minuter / 10,2 sekunder (svenska rekorden: lika bra?)
30 minuter / 10,9 sekunder
35 minuter / 12,8 sekunder
40 minuter / 14,6 sekunder
Pers
Quote from Funbeat user on 17 January 2011, 13:08När jag växte upp spelade jag fotboll och ishockey. Var alltid en av dom snabbaste men inte alltid snabbast på planen.
Dvs inte en super talang men lite mer än medel. På 9 månaders träning när jag var 17 år kom jag ner till 11:32 strax innan min 18 årsd
När jag växte upp spelade jag fotboll och ishockey. Var alltid en av dom snabbaste men inte alltid snabbast på planen.
Dvs inte en super talang men lite mer än medel. På 9 månaders träning när jag var 17 år kom jag ner till 11:32 strax innan min 18 årsd
Quote from Jonny Persson on 17 January 2011, 13:11Lite intressant faktiskt. Som juniororienterare var jag uppskattningsvis god för ca 32 på 10000 meter och hade verifierat höga 12 på mitt enda lopp på 100 meter. Men det var då helt utan sprintträning. Kanske kan ge en fingervisning om något för någon.
Lite intressant faktiskt. Som juniororienterare var jag uppskattningsvis god för ca 32 på 10000 meter och hade verifierat höga 12 på mitt enda lopp på 100 meter. Men det var då helt utan sprintträning. Kanske kan ge en fingervisning om något för någon.
Quote from Funbeat user on 17 January 2011, 13:19Sprint är svårare att nå resultat i utan specifik träning? Måste vara mer teknik än grundkondition, än om man jämför med 10 km?
Sprint är svårare att nå resultat i utan specifik träning? Måste vara mer teknik än grundkondition, än om man jämför med 10 km?
Quote from Jonny Persson on 17 January 2011, 13:25Jag kan garantera att jag saknade en del styrka också med mitt dåvarande BMI på ca 18.
Jag kan garantera att jag saknade en del styrka också med mitt dåvarande BMI på ca 18.