Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVad gör en medeltalang på 100m?
You need to log in to create posts and topics.

Tror tvärsom mot somliga.
Sprint är medfött - träning mindre nödvändigt för resultat typ elitmotionär. Hur man nu kan vara motionär om man bara kutar sprint.

Gjorde 11.1 på 100 meter utan specifik träning.
Mitt pers på 10K efter träning precis under 35 m

Marcus: Så för att få din 100m-tid till samma nivå som din miltid, borde du behövt putsa en dryg sekund, kanske 1,5. Om du lagt om din träning borde det inte varit orimligt.

Jag har själv gått från ungefär 14 till 13 sekunder med en ganska blygsam träni

Skulle säga att höga 11 nog är rimligt för en "medeltalang" med sprintspecifik träning. Gjorde själv 12.4 som bäst som 15-åring utan egentlig sprintträning. Sprang ett (1!) enda DM-lopp där vinnaren landade på typ 11.8-11.9. Har ingen aning så här 28 år s

På min tid (slutet 70-talet) vann man ofta senior-DM på runt 11 blankt.

Bortse från det här om ni inte gillar sursneda instick: Att kalla 12 s på 100 m dåligt är direkt skrattretande!
Visst, för dåligt för att platsa i skollaget eller placera sig i klubmästerskapen, men inte dåligt.
Perspektivet man har då är att man definit

Håller med Lingling här och i liknande trådar.
Några andra tycker också likadant.

Ni, som anser att det är inte så svårt ( snällt skrivet ) att prestera
kanonbra tider typ
12 sek. på 100 meter
40 minuter på 10K

+ att ni har statistik att gå på.

Varför

K-G:
Många klarar det om de försöker. Men eftersom friidrott under elitnivå har så eländigt låg status är det få som nånsin springer banlöpning på tid. Eller lägger ner ens en timme i veckan på att bli snabbare på just banlöpning.

Är det så svårt att komma under 12 sek. alltså? Aldrig reflekterat över det, men utan att träna specifikt för 100 m så sprang jag 100 m på 13 sek. när jag var 14-15 något.

Om jag då hade tränat optimalt för 100 m i sju år så känns det som om jag borde ku

Många?

I Sverige finns 9 miljoner människor.
Ynka 1% blir ......

På Funbeat finns 40.000 medlemmar i gruppen löpning.
Ynka 1 % blir .......

Hur få av Funbeats löpgruppsmedlemmar har klarat 12 sek på 100 meter?

Många?

12 sekunder på 100 meter är kano

Håller oftast med K-G, men inte nu.

Som framgår av tråden har många av oss upplevt högstadiekamrater som gjort 12,0 med mycket kort träning (även om det nog varit si o så med en del tidtagning där ...).

12,0 är inte nåt att komma med om man tränat spr