Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVad gör en medeltalang på 100m?
You need to log in to create posts and topics.

Intressant diskussion. När jag var 16 var jag en hyfsat snabb fotbollsspelare som blev "lurad" att börja träna friidrott. 6 år senare, varav kanske de sista 4 kan kallas optimal träning löd mitt personbästa 11.23. De senare åren var min träning mer inrikt

Precis som när det gäller långdistans är ju vilken typ av muskelfibrer direkt avgörande för hur snabbt man kan springa. Vissa personer kommer inte komma under 12 sekunder hur hårt de än tränar, medan de kanske klarar milen på 40 minuter med två pass i vec

Anders & Adde: Det kanske är en öppen fråga hur pass statisktiskt signifikanta fotbollsspelare, friidrottsungdomar, anekdotiska kamrater, etc är för att bedöma hur pass snabb en medelmåtta är? De exempel ni nämner borde ju vara människor som tycker det ä

Det hela blir rätt svårt att testa eftersom så gott som alla friidrottsanläggningar är avspärrade och avstängda för allmänheten, med undantag för unga talanger som tas upp i de få klubbar som har tillstånd att träna på banorna. Visst kan man mäta upp 100

"så gott som alla friidrottsanläggningar är avspärrade och avstängda för allmänheten" - helt fel!

Ja, är inte de flesta idrottsplatser med löparbanor öppna för allmänheten?

Det är väldigt sällan jag råkat på en stängd och låst idrottsplats genom åren så där är du ute och cyklar Rasmus. Ner och träna sprint nu!

Det är inte helt fel. Visa mig en i Göteborg. Den ska alltså vara helt öppen för vem som helst att träna på (gratis eller mot avgift), på samma vis som t ex en vanlig badanläggning. Inga krav på klubbmedlemsskap eller talangnivå.

Nu bor ju jag i Stockholm och då kan man alltid åka till Bosön så här års och lösa en dagsbiljett för 70 kronor. Annars så har jag tränat på de flesta uthomhusanläggningar här i stan utan att betala.

Utan medlemsskap eller nämnvärd prestationsnivå har jag kunnat träna på:

- Slottsskogsvallen (avgift < 100 kr)
- Friidrottens hus (avgift 100 kr)
- Rambergsvallen (gratis, men inte alltid öppen; kommer dessutom försvinna snart)
- Valhalla IP (gratis, men