Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Ja, det tror jag med. Jag tror de snabba afrikanerna ser ut som de gör därför att de har tränat rätt och väldigt mycket. Vi hade sett likadana ut om vi tränat som de. I princip.

Jag tror det är en kombination av kultur och gener. En genomsnittlig östafrikan ser ut på ett annat sätt än en genomsnittlig svensk. Sen finns det en kulturell faktor eftersom de bästa löparna i Kenya och Etiopien kommer från ganska begränsade områden.

Då får det vara mer solsken om vi ska bli som östafrikanerna.

När man talar om de oslagbara afrikanerna och deras perfekta fysiska förutsättningar bortser man från sådant som att ingen afrikan ännu slagit de tider Kjell-Erik Ståhl (2.12.33, 1986), Åke Eriksson (2.12.38, 1991) och den visserligen inte svenske men änd

I ärlighetens namn är det väl inte världselit som springer Stockholm Marathon, eller? Tävlingsledningen betalar väl inte appearence fees överhuvudtaget, och inga farthållar-arrangemang mm? Det är ju inte direkt gratis att få Gebrselassie, Wanjiru eller an

Men finns det inte en mental spärr, en övertygelse om att "svenskar/nordbor" inte kan hävda sig mot de olika afrikanerna? Vare sig de är från Afrika, Karibien eller USA/Kanada/UK?

Vi håller oss till sporter där vi har de rätta resurserna, utrustning & te

Det fins aldrig en enda faktor utan det måste vara flera olika faktorer. Forsknigen tycks peka i många riktningar. Det handlar om rätt gener i rätt miljö. Ekonomiska morötter, en chans att ta sig ur fattigdom. Andra löpare som lyckats som man kan träna me

Jag vet såklart att StM inte har den absoluta världstoppen, men jag tror likafullt att den genetiska faktorn mest är inbillning.

Om man kollar på världseliten över de senaste decennierna så är det inte förrän i slutet av 90-talet som Afrika, mest Kenya,

"De 500 bästa löparna skulle se ut som perfekta löparmaskiner helt enkelt för att de tränat sig till att bli det men helt säkert skulle vissa börja undersöka dalmasarnas arvsmassa."
Förmodligen lite bådeoch. De har kunnat träna sig till perfekta löpmaski

Jag tror på din tes Thomas. Det är oerhört lite som skiljer människor från olika världsdelar åt egentligen. Jag kan tänka mej dalmasar som springer till skolan barfota osv osv enl din modell.