Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Det finns en undersökning på sjuka råttor där LÄTT träning var bättre för tillfrisknandet än helvila. Men sämst var hård träning.

Ja det var länge sedan läkarna rekommenderade vila vid sjukdom. Numera är det snarare att man sätts upp direkt efter svåra operationer för att de har kommit på att träning är nyttigt även för sjuka.

Håller med Krister.
Jag har 21 benfrakturer i min kropp.
De fungerar.
OK. Skall få ny knäprotes i det ena benet till hösten.

Höll mig stilla på läkares order under 70-talet.
Det slutade med rullstol.
Gick emot läkarna och nu 29 år senare mår jag top

Men halsont kan vara allergi också. Och då är det svårt att hålla sig stilla. Jag tror mer och mer på lätt träning för att hålla sig frisk och framförallt glad 🙂

Håller med Oskar Ljungqvist. Min morbror körde en innebandymatch som purung och i övrigt kanonfrisk när han var förkyld. Där stack hjärtklaffarna. Budet för resten av livet: ingen mer hård ansträngning.

Jag vet att det är ett dåligt statistiskt underlag

och har man en kronisk infektionssjukdom så ska man inte röra på sig under hela livet?

Nä,låt förkylningen"göra sitt" o ta de vackert några dar..jag styrketränade bara lite lätt vid förkylning o OJ,vad hjärtat bankade..ja lyssnade på kroppen o la av efter 1 knapp halvtimme...

Nej Krister, jag talade inte om en kronisk infektionssjukdom. Jag talade om fel på hjärtklaffarna. Det har ingenting med virus att göra (längre).

Jag vill bara framhålla fakta att för de flesta sjukdommar är det bara bra att träna lite efter förmåga. Vid halsinfektioner och förkylningar som ändå går över på några dagar är det bättre att vila än att ta risken för andra besvär.

Hjärtmuskel inflammationer dök upp på 80-talet.
Jag vet en som dog + 1 till som fick problem.

De lydde läkares order att ej springa långpass.
De sprang kortpass och drog iväg - vilket jag + de flesta ansåg riskabelt.

Eftersom det handlade om hjärtat