Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag är full av beundran för Lilian Magnusson som person men hennes historia säger ju en hel del om rekryteringen av den svenska löpareliten. Planlös och slumpmässig är ord som ligger nära till hands.

Fantastiskt intressant tråd den hära. Jag tror banne mig att ni har fått fram allt som finns att veta om långloppstorkan i Sverige å dess eventuelle orsaker å oxså hur man kanske kan i ett längre perspektiv titta på den och äfenledes kanske förändra förut

En tanke som slår mig när jag läser alla inlägg ovan är om det kan hänga ihop att motionsidrotten och turistlöpningen ökar. Som motionerande förälder, vilket vi ju uppenbarligen har fler av, är jag mer motiverad att se till att mina barn motionerar någont

Inte riktigt så jag menade, Markus. Mer att man köper en pulsklocka (t ex) o sen springer man efter den och/eller efter teorier om pulsintervall istället för att bara springa sig tokslut. Se t ex alla trådar här där det livligt diskuteras vilka intervall

Det finns ganska många trådar med stresskador och andra problem också.

Peter,

jag tror tvärt om att det är bra ju fler som springer. Dels är det viktigare att folk rör på sig
och därmed mår bättre, men det måste också vara lättare att rekrytera löpartalanger bland folk
som springer än bland folk som sitter i TV soffan eller

Anders, du fortsätter ju resonera utefter samma tankefel. Hur motionärer resonerar kring pulsklockor och intervaller är ointressant. Du måste först sortera bort alla löpare som springer för motionens skull, eller som nöjer sig med att putsa sina personbäs

Men en fråga då, den där toppbredden som ni pratat om här. Tror du Markus (och andra) verkligen att de upplevde sig som elitsatsande löpare? Var det inte snarare mer "normalt" att springa maraton på de tider det handlar om?

Mycket bra poäng där Fredrika! Själva normen var annorlunda.

Markus: När du skriver en så lång uppsats så blir det lätt att man missar kärnan i det du vill ha sagt... Jag tror ändå inte att man måste starta med en elitsatsning på marathon. Kjell-Erik Stå

Kan bara hålla med Markus men med ett tillägg att det finns mycket mer annat roligt att göra idag som konkurerar med konditionsidrotter.