Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Börje, jag håller helt med. Självklart är det bättre ju fler som springer och visst borde det ge fler att rekrytera om man har fler som springer, men jag ser en psykologisk skillnad i att när jag var ung och höll på med det ena eller det andra så identifi

Om man ska få fram en elit så är det mer eller mindre ett måste att ha duktiga ledare och tränare som förmår att ta tag i talangerna i tidiga år och se till att intresset upprätthålls hela vägen upp till seniornivån. Jag tycker mig se brister här.

Det b

Micke,

det är oerhört viktigt att inte det "elitsatsas" för tidigt. Hörde förra året en interview på radion med Kajsa Bergqvist som tydligen inte uppvisade några större resultat förrän i 16-års åldern.

Om det "elitsatsas" för tidigt så kommer alla de un

Fantastiskt bra läsning! Jag tycker utvecklingen bara gått bakåt de senaste 15 åren. Och samtidigt SKENBART framåt med all ny teknik. Man behöver itne gå tillbaka ända till 70-talet, det räcker med att titta några få år tillbaka där det var mer jävlar ana

Börje: Tyvärr så stämmer inte de där idealen om att man ska ta det lungt och låta alla få leka sig fram en bra bit upp i tonåren om man vill få fram världselit. Verkligheten talar sitt tydliga språk. De riktiga talangerna kommer fram redan i som 10-12-åri

Psss! Inte inom cykel.

Micke, jag tror det skiljer rätt rejält på extrema teknikgrenar o andra när det gäller startålder. En 20-åring som börjar satsa på konståkning, simning eller fotboll är totalt rökt, men hon/han kan vara en världs-distanslöpare eller styrkelyftare vid 35.

Och alla andra som vunnit den tävlingen som 10-åring, blev de världsstjärnor också? Det finns ett pyskologiskt fenomen som gör att vi efterbearbetar gamla intryck utifrån "facit". Därmed inte sagt att man inte faktiskt kan ha rätt i enstaka fall. T ex kan

Micke, klart som attans att de stämmer för ishockey. Ingen annan får ju chansen efter 7-år ålder (tillspetsat). Men jag kommer ihåg för några år sedan då man tittade på de som spelade i landslaget i fotboll. Vilka var stjärnor redan som tonåringar. Långt

Jag upprepar vad jag sa. Kolla upp historiken för de som nått världselitstatus. Det finns ju bevisligen flera kalenderbitare här ibland oss.