Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVarför inte Hälsa?
You need to log in to create posts and topics.

VTF? Vad står det för?

Gjorde mitt eget lilla test idag. Cyklade Huddinge - Lissma - Länna - Farsta - Älvsjö - Huddinge på kvällen 18:30-20:30

Mötte två klungor med coola cyklister - ingen hälsade
Mötte 15 cyklister varav 3 tjejer - 1 hälsade tillbaka men han såg så förvånad u

Enda chansen att få cykla lugnt och inte köra på max är att ha en orutinerad vän?
(H)
Problemet är att helt plötsligt är de inte orutinerade längre och då får man säga upp bekantskapen och söka sig till nya jaktmarker.

Bilister ska inte tuta när de kör förbi. Verkligen inte!

Bilister ska köra sina plåtburkar till skroten och köpa en cykel.

Det räcker att ta bort de som kör 10 km eller mindre. Då blir det gott om plats för cyklisterna...

bilister bör tuta, inte vid själva omkörningen utan innan, speciellt om det sammanfaller möte för bilisten som ska passera cyklisten.. inget fel med att varna cyklisten om att det är någon som kommer köra förbi och även då kan komma nära inpå...

skulle

Edit: Det var inget.

Håller med Aadu. Bilar ska inte tuta. Verkligen inte. Bara själva tutandet gör ju att man vinglar till.

Däremot får bilisterna ju se till att inte köra så nära en cyklist att backspeglarna petar ned cyklisten i diket.

En liten samvetsfråga: Är det helt

Nu gäller regeln att omkörning får inte ske vid möte om det innebär fara för medtrafikanter.
Jag tycker inte att omkörningar med en ½ meter och samtidigt möte är speciellt säkert för mig på en cykel och samtidigt ska jag köra i dikeskanten.
Underligt nog