Quote from Guest on 10 May 2011, 09:53Överallt rekommenderas att man ska springa minst 3 pass i veckan för att utvecklas. Varför är det så egentligen?
Är det inte den totala löpmängden i veckan som är det viktiga?Kan man utvecklas på två löppass om man samtidigt tränar mkt annat som cyklin
Överallt rekommenderas att man ska springa minst 3 pass i veckan för att utvecklas. Varför är det så egentligen?
Är det inte den totala löpmängden i veckan som är det viktiga?
Kan man utvecklas på två löppass om man samtidigt tränar mkt annat som cyklin
Quote from Funbeat user on 10 May 2011, 10:03En gissning: Inom styrketräningen pratar man om att kroppen först blir svagare efter ett pass för att sedan överkompensera och bli bättre, innan den går tillbaka till ursprungsläget. Toppen på överkompenseringen nås efter ca 48 h (eller lite mer vid uthål
En gissning: Inom styrketräningen pratar man om att kroppen först blir svagare efter ett pass för att sedan överkompensera och bli bättre, innan den går tillbaka till ursprungsläget. Toppen på överkompenseringen nås efter ca 48 h (eller lite mer vid uthål
Quote from Funbeat user on 10 May 2011, 10:14Precis. Det handlar om periodisering.
Du tränar/påfrestar kroppen vilket skapar en nedbrytningsprocess. Genom återhämtning så höjer sig kroppen, superkompenserar, till en nivå högre än den som den tidigare befann sig på. Däremot stannar den inte särskil
Precis. Det handlar om periodisering.
Du tränar/påfrestar kroppen vilket skapar en nedbrytningsprocess. Genom återhämtning så höjer sig kroppen, superkompenserar, till en nivå högre än den som den tidigare befann sig på. Däremot stannar den inte särskil
Quote from Funbeat user on 10 May 2011, 10:14BILD:http://media.traningslara.se/2010/02/GESapplicerad.png
"Inom träningsvärlden så har man använt sig utav GES för att förklara varför man varken ska träna för ofta eller för sällan. Detta illustreras i bilden här till höger. I det översta exemplet så t
BILD:http://media.traningslara.se/2010/02/GESapplicerad.png
"Inom träningsvärlden så har man använt sig utav GES för att förklara varför man varken ska träna för ofta eller för sällan. Detta illustreras i bilden här till höger. I det översta exemplet så t
Quote from Funbeat user on 10 May 2011, 10:27Tack för alla svar!
Men spelar det någon roll vilken typ av aktivitet man utför så länge man utsätter kroppen för träning, påfrestning??
Spelar det någon roll om jag istället cyklar eller kör någon annan konditionskrävande aktivitet ett av passen?
En
Tack för alla svar!
Men spelar det någon roll vilken typ av aktivitet man utför så länge man utsätter kroppen för träning, påfrestning??
Spelar det någon roll om jag istället cyklar eller kör någon annan konditionskrävande aktivitet ett av passen?
En
Quote from Funbeat user on 10 May 2011, 10:35Om du bara vill förbättra eller upprätthålla en viss "kondition" så spelar det väl egentligen ingen roll om du tränar olika saker. Om du däremot är ute efter att bli bättre på någonting särskilt, som att springa, så har det betydelse om du tränar på att s
Om du bara vill förbättra eller upprätthålla en viss "kondition" så spelar det väl egentligen ingen roll om du tränar olika saker. Om du däremot är ute efter att bli bättre på någonting särskilt, som att springa, så har det betydelse om du tränar på att s
Quote from Funbeat user on 10 May 2011, 10:36Det är så enkelt som att du blir bra på det du tränar! 🙂 Sen har det naturligtvis spin-off-effekter på övriga idrotter också, men det är främst det du tränar på som du förbättrar.
Det är så enkelt som att du blir bra på det du tränar! 🙂 Sen har det naturligtvis spin-off-effekter på övriga idrotter också, men det är främst det du tränar på som du förbättrar.
Quote from Funbeat user on 10 May 2011, 10:55Det beror helt och hållet på tid, intensitet och återhämtning. Prova dig fram. Ha även fler intressen än träning så att även vilan blir ett nöje som du ser fram emot.
Det beror helt och hållet på tid, intensitet och återhämtning. Prova dig fram. Ha även fler intressen än träning så att även vilan blir ett nöje som du ser fram emot.
Quote from Funbeat user on 10 May 2011, 12:07Som motionär upplevde jag en förbättring i löpningen då jag började cykla mycket under förra våren och sommaren. Jag cyklade då lugna pass (mycket transportcykling då jag ville undvika att bli "för svettig").
Jag vet inte om det berodde på att jag fick d
Som motionär upplevde jag en förbättring i löpningen då jag började cykla mycket under förra våren och sommaren. Jag cyklade då lugna pass (mycket transportcykling då jag ville undvika att bli "för svettig").
Jag vet inte om det berodde på att jag fick d
Quote from Funbeat user on 10 May 2011, 12:13Risken är att din kondis är bättre än vad dina knän m fl leder är och att du därmed åker på skador om du plötsligt ökar mängden löpning och springer för vad du har kondition till.
Risken är att din kondis är bättre än vad dina knän m fl leder är och att du därmed åker på skador om du plötsligt ökar mängden löpning och springer för vad du har kondition till.