Quote from Funbeat user on 12 May 2011, 09:07Jag gissar att intensiteten du håller på passen påverkar hur djupt ner du hamnar på den där grafen (alltså hur nedbruten kroppen är), och ju djupare ner, desto längre tid för att komma upp igen. Detta innebär att mindre intensiva pass borde kräva mindre v
Jag gissar att intensiteten du håller på passen påverkar hur djupt ner du hamnar på den där grafen (alltså hur nedbruten kroppen är), och ju djupare ner, desto längre tid för att komma upp igen. Detta innebär att mindre intensiva pass borde kräva mindre v
Quote from Funbeat user on 12 May 2011, 09:19Är man vältränad (och ung) återhämtar man sig snabbare. Man kan också köra längre och hårdare för sina "återhämtningspass", och ändå få tillräcklig vila.
Per Elofsson körde 5 dagar hårt, och sedan 2 dagar vila. Fick bra resultat på det. Några år senare s
Är man vältränad (och ung) återhämtar man sig snabbare. Man kan också köra längre och hårdare för sina "återhämtningspass", och ändå få tillräcklig vila.
Per Elofsson körde 5 dagar hårt, och sedan 2 dagar vila. Fick bra resultat på det. Några år senare s
Quote from Funbeat user on 12 May 2011, 09:45Jag har alltid hört att det spelar roll vilken typ av träning man utför också, d.v.s. att man kan varva styrka-kondition-styrka-kondition och därmed träna varje dag. Men om man tittar på Annicas bild ovan så framgår det inte att det skulle gälla en viss t
Jag har alltid hört att det spelar roll vilken typ av träning man utför också, d.v.s. att man kan varva styrka-kondition-styrka-kondition och därmed träna varje dag. Men om man tittar på Annicas bild ovan så framgår det inte att det skulle gälla en viss t
Quote from Funbeat user on 12 May 2011, 09:45Dels är det väl så att ju mer vältränad man är desto bättre är kroppen på återhämtning (tror jag?), och en annan sak att tänka på är att inte träna likadant varje pass. Olika intensitet, olika längd på passen, olika aktiviteter, olika underlag osv.
Dels är det väl så att ju mer vältränad man är desto bättre är kroppen på återhämtning (tror jag?), och en annan sak att tänka på är att inte träna likadant varje pass. Olika intensitet, olika längd på passen, olika aktiviteter, olika underlag osv.
Quote from Jonny Persson on 12 May 2011, 09:50Det var många frågor på en gång Jenny. Tänk så här. Hur mycket återhämtning du behöver handlar om hur mycket stress du lagt på kroppen.
Hur mycket stress det är för kroppen handlar om vad kroppen har för kapacitet, dvs hur vältränad den är. Att springa e
Det var många frågor på en gång Jenny. Tänk så här. Hur mycket återhämtning du behöver handlar om hur mycket stress du lagt på kroppen.
Hur mycket stress det är för kroppen handlar om vad kroppen har för kapacitet, dvs hur vältränad den är. Att springa e
Quote from Funbeat user on 12 May 2011, 09:56Musse springer 7 dagar i veckan, dubbla pass 6 dagar i veckan och 1 pass på söndagen. Han har hållit på ett tag, så hans kropp är van vid det och skulle han dra ner till 3 pass i veckan skulle han antagligen tappa ganska mycket.
Omvänt, om jag (som sprin
Musse springer 7 dagar i veckan, dubbla pass 6 dagar i veckan och 1 pass på söndagen. Han har hållit på ett tag, så hans kropp är van vid det och skulle han dra ner till 3 pass i veckan skulle han antagligen tappa ganska mycket.
Omvänt, om jag (som sprin
Quote from Funbeat user on 12 May 2011, 09:57Jo, jag är helt med på det, men det hjälper inte mig. I dagsläget är det enda jag kan gå på det antalet timmars sömn jag behöver för att känna mig pigg och fräsch / utvilad. Kör jag ett jobbigt styrkepass är jag inte särskilt pigg dagen efter, även efter
Jo, jag är helt med på det, men det hjälper inte mig. I dagsläget är det enda jag kan gå på det antalet timmars sömn jag behöver för att känna mig pigg och fräsch / utvilad. Kör jag ett jobbigt styrkepass är jag inte särskilt pigg dagen efter, även efter
Quote from Funbeat user on 12 May 2011, 10:00Sömnbehovs om följd av träningsmängd? Ja, kanske. Men frågan är om man kan uppskatta tillräcklig återhämtning med sömnbehovet?
Dålig sömn är tex ett av tecknen på överträning.
Sömnbehovs om följd av träningsmängd? Ja, kanske. Men frågan är om man kan uppskatta tillräcklig återhämtning med sömnbehovet?
Dålig sömn är tex ett av tecknen på överträning.
Quote from Funbeat user on 12 May 2011, 10:01Jag brukar använda mig av morgonpulsen, eftersom jag vet att jag ska ha ~45 i morgonpuls när jag vaknar så vet jag att kroppen är grinig/outvilad/på väg att bli sjuk om pulsen är över 55 och att det är hög tid för vila om den är uppe och nosar på 60.
Per
Jag brukar använda mig av morgonpulsen, eftersom jag vet att jag ska ha ~45 i morgonpuls när jag vaknar så vet jag att kroppen är grinig/outvilad/på väg att bli sjuk om pulsen är över 55 och att det är hög tid för vila om den är uppe och nosar på 60.
Per
Quote from Jonny Persson on 12 May 2011, 10:02Nej, det hjälper inte dig Jenny. Träningen måste sättas in i helheten av livssituationen och din återhämtning kommer att påverkas av all annan stress du har. Men känner du att du behöver sova 12 timmar per natt några nätter på rad så är nog den totala str
Nej, det hjälper inte dig Jenny. Träningen måste sättas in i helheten av livssituationen och din återhämtning kommer att påverkas av all annan stress du har. Men känner du att du behöver sova 12 timmar per natt några nätter på rad så är nog den totala str