Quote from Funbeat user on 2 January 2010, 22:02Öka takten Stefan?
Då, när det begav sig så höll vi en fart på runt 5 min/km.
(I gruppen fanns ett större antal sub 2:30 marathonlöpare - jag kom ej ens under 3 ), men 5 min/km eller strax därunder gick bra. Vi sprang inte fortare än vi kunde prata. 🙂
Öka takten Stefan?
Då, när det begav sig så höll vi en fart på runt 5 min/km.
(I gruppen fanns ett större antal sub 2:30 marathonlöpare - jag kom ej ens under 3 ), men 5 min/km eller strax därunder gick bra. Vi sprang inte fortare än vi kunde prata. 🙂
Quote from Funbeat user on 2 January 2010, 22:04Jag tror att om du inte har mycket hög träningsmängd, typ över 15mil/v, så tjärnar du föga på att köra långpassen över 30km. Men några pass över 30km skadar inte. Men sedan tror jag, som Markus säge,r att det ger bättre effekt med fartökningar under långp
Jag tror att om du inte har mycket hög träningsmängd, typ över 15mil/v, så tjärnar du föga på att köra långpassen över 30km. Men några pass över 30km skadar inte. Men sedan tror jag, som Markus säge,r att det ger bättre effekt med fartökningar under långp
Quote from Funbeat user on 2 January 2010, 22:13OK.
Rune Larsson - Nordens genom tidernas bäste ultralöpare - bodde ju hemmavid. (t+)
Han tränade långsammare än mig - men längre.Själv kom jag ca. 10 mil i veckan på 2 pass. Som bäst.
Jag persade 7 marathonlopp på raken.
Samma år.Utan fartträning.
OK.
Rune Larsson - Nordens genom tidernas bäste ultralöpare - bodde ju hemmavid. (t+)
Han tränade långsammare än mig - men längre.
Själv kom jag ca. 10 mil i veckan på 2 pass. Som bäst.
Jag persade 7 marathonlopp på raken.
Samma år.
Utan fartträning.
Quote from Funbeat user on 2 January 2010, 22:17Jag tänker att det är bäst att öka sakta på distansen. Men jag tror att det är bra att börja med långpassen på det här sättet om man vill öka milsnittet per vecka. Visst är det en risk man tar att skada sig. Men man måste ju dra upp det hela nånstans för
Jag tänker att det är bäst att öka sakta på distansen. Men jag tror att det är bra att börja med långpassen på det här sättet om man vill öka milsnittet per vecka. Visst är det en risk man tar att skada sig. Men man måste ju dra upp det hela nånstans för
Quote from Funbeat user on 2 January 2010, 22:37När jag tävlade för ett par år sedan så träffade jag en afrikan som åkte runt i världen och sprang lopp han sprang 4.5 mil varje dag.
Kan meddela att han tävlar på elit nivå.
När jag tävlade för ett par år sedan så träffade jag en afrikan som åkte runt i världen och sprang lopp han sprang 4.5 mil varje dag.
Kan meddela att han tävlar på elit nivå.
Quote from Funbeat user on 2 January 2010, 22:44När jag började springa maraton försökte jag få in tre pass på 32 km innan loppen. Men det var först när jag några år senare ökade träningsnivån till 36 km:erspass som jag kände att det började fungera även under slutet av maror och maratiden började sju
När jag började springa maraton försökte jag få in tre pass på 32 km innan loppen. Men det var först när jag några år senare ökade träningsnivån till 36 km:erspass som jag kände att det började fungera även under slutet av maror och maratiden började sju
Quote from Funbeat user on 2 January 2010, 22:57Jan å Dan: Mycket intressant! Och precis så som du skriver Jan, tänker jag mig det hela.
Jag tror definitivt att det är bra att öka farten när man märker att pulsen är stabil i en viss fart, efter exempelvis 25 km. Då har man fått ett kvitto på att kropp
Jan å Dan: Mycket intressant! Och precis så som du skriver Jan, tänker jag mig det hela.
Jag tror definitivt att det är bra att öka farten när man märker att pulsen är stabil i en viss fart, efter exempelvis 25 km. Då har man fått ett kvitto på att kropp
Quote from Funbeat user on 3 January 2010, 00:21Erkänner att jag är dålig på vätska under träning. På vintrarna kör jag utan vätska även på längre pass och på somrarna är det bara de längsta passen jag tar med vätska på. Mina långpass ligger ofta på 32-41 km.
Men det finns ett undantag. Vissa pass,
Erkänner att jag är dålig på vätska under träning. På vintrarna kör jag utan vätska även på längre pass och på somrarna är det bara de längsta passen jag tar med vätska på. Mina långpass ligger ofta på 32-41 km.
Men det finns ett undantag. Vissa pass,
Quote from Funbeat user on 3 January 2010, 09:05Det tror jag oxå är värt att tänka på, att hålla en stadigare vätsktillförsel till en början, sedan när kroppen anpassat sig kan man testa att köra tävlingslikt med vätskeintaget.
Det tror jag oxå är värt att tänka på, att hålla en stadigare vätsktillförsel till en början, sedan när kroppen anpassat sig kan man testa att köra tävlingslikt med vätskeintaget.
Quote from Funbeat user on 3 January 2010, 15:13Vad kul att läsa om era rekommendationer om fartökningar mot slutet av långpass. Jag kör nästan alltid så, men det har inte haft att göra med nån vetenskaplighet utan för att det helt enkelt känts så skönt att "spinna loss lite" när det börjar bli segt i
Vad kul att läsa om era rekommendationer om fartökningar mot slutet av långpass. Jag kör nästan alltid så, men det har inte haft att göra med nån vetenskaplighet utan för att det helt enkelt känts så skönt att "spinna loss lite" när det börjar bli segt i