Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVarför ska man cykla på cykelbana …
You need to log in to create posts and topics.

Jag har lånat dotterns EU-moped vid ett par tillfällen, och bilister behandlar en på samma sätt när man kör moped som när man cyklar. De bara ska om till varje pris, och det så fort som möjligt. Det spelar ingen roll om det är heldraget och skymd sikt, ma

Cyklar med registreringsskylt och godkänt skattemärke? 😉

Varför skulle förresten vissa cyklar inte få cykla på vägen?

"Varför skulle förresten vissa cyklar inte få cykla på vägen?"

Grunden är ju att cykelbanor inte är byggda för farter över 20 km/h men det är ju lvgcyklar. Av trafiksäkerhetsskäl , helt enkelt.

"Grunden är ju att cykelbanor inte är byggda för farter över 20 km/h men det är ju lvgcyklar. Av trafiksäkerhetsskäl , helt enkelt."

Förstår inte.... menar du att vissa _cyklar_ inte är byggda för farter över 20 km/h?

Nej, det menar jag inte.

BILD:http://www.cykelcenter.se/shop/images/uploads/Trehjuling.jpg

Skattemärke måste du inte längre ens ha på bilen.

Det rimliga borde vara att på GC bana får man cykla max 15km/h, på rena cykelvägar får man köra 45km/h och där är cyklar och mopeder tillåtna, men inte gående, och på vägarna får alla färdas.

OCH - ALLA

Det är sällan man cyklar i "klunga" om det inte är tävlingar.
Vanligtvis är det "tvåpar" som genomförs.

David, den kan nog komma upp i över 20 km/h med i en kraftig skånsk nedförsbacke.

Vad jag menar är att just lvghojjar borde få framföras på väg trots att det finns cykelbana. Att det borde skrivas in i lagen. Då kanske cyklister och bilister skulle visa

Hmm, vad menar du då med:

"Om det nu skulle gå att ändra lagen hur skall man avgöra vilka cyklar
som får framföras på väg trots att det finns cykelbana? Vilka cyklar är "EU cyklar"?

En enkel lösning på det vore att alla cyklar med däckdameter 23mm eller