Quote from Fredric Lagerström on 30 September 2010, 14:27Eftersom det redan nu finns en 25km/h gräns för mopeder borde samma kunna gälla cyklar.
Den här 25km/h gränsen för moppar är nämnd här ovan i tråden.
Eftersom det redan nu finns en 25km/h gräns för mopeder borde samma kunna gälla cyklar.
Den här 25km/h gränsen för moppar är nämnd här ovan i tråden.
Quote from Funbeat user on 30 September 2010, 14:42Exempel se kartan nedan då man ska cykla genom Höör om man kommer söderifrån och ska vidare norrut och ska välja cykelbana "om så finns":
1. Första 300 m cykelbana längs väg 23, slutar i villaområde:
Inga skyltar vart man ska ta vägen bara smågator och v
Exempel se kartan nedan då man ska cykla genom Höör om man kommer söderifrån och ska vidare norrut och ska välja cykelbana "om så finns":
1. Första 300 m cykelbana längs väg 23, slutar i villaområde:
Inga skyltar vart man ska ta vägen bara smågator och v
Quote from Funbeat user on 30 September 2010, 14:46Cykelvägar/-banor bör vara en möjlighet för den som cyklar, inte ett tvång. Lagens långa arm bör lita på att cyklisten är rädd om sig och inte av okynne, oförstånd och sjävskadebeteende väljer en väg som är otroligt mycket farligare än alternativen. Ge na
Cykelvägar/-banor bör vara en möjlighet för den som cyklar, inte ett tvång. Lagens långa arm bör lita på att cyklisten är rädd om sig och inte av okynne, oförstånd och sjävskadebeteende väljer en väg som är otroligt mycket farligare än alternativen. Ge na
Quote from Bertil Nolheim on 30 September 2010, 15:02Det finns en liten skillnad mellan att behöva bromsa som bilist respektive cyklist.
Som bilist kan du som regel vinna igen tiden genom att gasa på lite extra och komma i kapp den bil som du kanske nyss var "hindrad" av. Det ju oftast trafikrytmen som sät
Det finns en liten skillnad mellan att behöva bromsa som bilist respektive cyklist.
Som bilist kan du som regel vinna igen tiden genom att gasa på lite extra och komma i kapp den bil som du kanske nyss var "hindrad" av. Det ju oftast trafikrytmen som sät
Quote from Funbeat user on 30 September 2010, 15:02Mycket bra inlägg Fredrik.
Kommentar kring följande:
"Om skillnaden för bilisten blir för stor mellan att dela vägbana med cyklist jämfört med att slippa cyklister på vägen så kommer såklart en separering av trafikslagen ses som ett bra alternativ av i p
Mycket bra inlägg Fredrik.
Kommentar kring följande:
"Om skillnaden för bilisten blir för stor mellan att dela vägbana med cyklist jämfört med att slippa cyklister på vägen så kommer såklart en separering av trafikslagen ses som ett bra alternativ av i p
Quote from Fredric Lagerström on 30 September 2010, 15:06Jag håller med Linus, jag har cyklat i skåne och cykelbanorna där är extremt snurriga på sina ställen.
Att ta en omväg med bil kostar ingenting på den egna energireserven men att behöva gå eller cykla långa omvägar är frustrerande.
Det är tråkigt tycker
Jag håller med Linus, jag har cyklat i skåne och cykelbanorna där är extremt snurriga på sina ställen.
Att ta en omväg med bil kostar ingenting på den egna energireserven men att behöva gå eller cykla långa omvägar är frustrerande.
Det är tråkigt tycker
Quote from Funbeat user on 30 September 2010, 15:10"...Som bilist kan du som regel vinna igen tiden genom att gasa på lite extra och komma i kapp den bil som du kanske nyss var "hindrad" av. Det ju oftast trafikrytmen som sätter gränsen för hur fort man kan köra med bil..."
Kanske att jag tolkar dig fel,
"...Som bilist kan du som regel vinna igen tiden genom att gasa på lite extra och komma i kapp den bil som du kanske nyss var "hindrad" av. Det ju oftast trafikrytmen som sätter gränsen för hur fort man kan köra med bil..."
Kanske att jag tolkar dig fel,
Quote from Bertil Nolheim on 30 September 2010, 15:19Linus:
Jag menar såklart i tätbebyggt område. På landsväg är det ju som regel lättare att köra om.
Jag blir allra mest irriterad på de bilster som tvunget ska om trots de ändå blir hindrade eller ska svänga strax efteråt.
Linus:
Jag menar såklart i tätbebyggt område. På landsväg är det ju som regel lättare att köra om.
Jag blir allra mest irriterad på de bilster som tvunget ska om trots de ändå blir hindrade eller ska svänga strax efteråt.
Quote from Funbeat user on 30 September 2010, 15:42OK. 🙂
"Jag blir allra mest irriterad på de bilster som tvunget ska om trots de ändå blir hindrade eller ska svänga strax efteråt. "
Jag med, både när jag cyklar och när jag kör bil...
OK. 🙂
"Jag blir allra mest irriterad på de bilster som tvunget ska om trots de ändå blir hindrade eller ska svänga strax efteråt. "
Jag med, både när jag cyklar och när jag kör bil...
Quote from Fredric Lagerström on 30 September 2010, 15:44Om det nu skulle gå att ändra lagen hur skall man avgöra vilka cyklar
som får framföras på väg trots att det finns cykelbana? Vilka cyklar är "EU cyklar"?En enkel lösning på det vore att alla cyklar med däckdameter 23mm eller mindre skulle räknas dit. M
Om det nu skulle gå att ändra lagen hur skall man avgöra vilka cyklar
som får framföras på väg trots att det finns cykelbana? Vilka cyklar är "EU cyklar"?
En enkel lösning på det vore att alla cyklar med däckdameter 23mm eller mindre skulle räknas dit. M