Quote from Rasmus Olsson on 30 September 2010, 12:09Anders, det finns ingen cykelbana på min gata. Ska jag inte cykla där då menar du? Hur ska jag då kunna ta mig till jobbet....aha!!! Jag ska ta bilen! Det är ju så hälsosamt och miljövänligt.
Anders, det finns ingen cykelbana på min gata. Ska jag inte cykla där då menar du? Hur ska jag då kunna ta mig till jobbet....aha!!! Jag ska ta bilen! Det är ju så hälsosamt och miljövänligt.
Quote from Funbeat user on 30 September 2010, 12:27Det finns en lång tråd på happymtn.org om detta med rättegången.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1429339
Det finns en lång tråd på happymtn.org om detta med rättegången.
Quote from Camilla Höög on 30 September 2010, 13:11Om det inte finns någon cykelbana så ska du självklart cykla på vägen. Det är det lagen säger.
En gågata är inte gjord för att man ska cykla där. Ofta finns det cykelbanor eller gator där cyklarna tar sig fram bättre än via gågatan.
Om det inte finns någon cykelbana så ska du självklart cykla på vägen. Det är det lagen säger.
En gågata är inte gjord för att man ska cykla där. Ofta finns det cykelbanor eller gator där cyklarna tar sig fram bättre än via gågatan.
Quote from Funbeat user on 30 September 2010, 13:46Anders, ja så kan det vara:
"Anledningen till att cyklister är skyldiga att använda cykelbanan om sådan finns är för att skilja cyklisterna från bilar och andra (oftast) snabbare fordon. När fordon skiljs åt så minskar antalet kollisioner mellan dem. De
Anders, ja så kan det vara:
"Anledningen till att cyklister är skyldiga att använda cykelbanan om sådan finns är för att skilja cyklisterna från bilar och andra (oftast) snabbare fordon. När fordon skiljs åt så minskar antalet kollisioner mellan dem. De
Quote from Rasmus Olsson on 30 September 2010, 13:48Tjänstemännen i Stockholm som är ansvariga för cykelbanorna säger att de är byggda för ca 13-15 km/h. Själva har de sedan räknat ut att snitthastigheten på Stockholmscyklisterna är 20 km/h. För vem i helvete har de då byggt cykelbanorna?
Tjänstemännen i Stockholm som är ansvariga för cykelbanorna säger att de är byggda för ca 13-15 km/h. Själva har de sedan räknat ut att snitthastigheten på Stockholmscyklisterna är 20 km/h. För vem i helvete har de då byggt cykelbanorna?
Quote from Funbeat user on 30 September 2010, 13:49Hehehe (H)
Hehehe (H)
Quote from Camilla Höög on 30 September 2010, 14:14I Göteborg finns det många knepiga dragningar av cykelbanor. Helt plötsligt upphör de bara och man har inte någon aning om var de tänkt att man ska cykla eller så saknas det skyltar vilket gör att man måste vända och leta reda på där de tänkt att man ska
I Göteborg finns det många knepiga dragningar av cykelbanor. Helt plötsligt upphör de bara och man har inte någon aning om var de tänkt att man ska cykla eller så saknas det skyltar vilket gör att man måste vända och leta reda på där de tänkt att man ska
Quote from Funbeat user on 30 September 2010, 14:21Anders har en bra poäng här; en av anledningarna till att jag inte alltid använder cykelbanan är att cykelbanan allt för ofta helt plötsligt tar slut, svänger av åt fel håll eller inte är skyltad så att man vet vart man ska osv. Det är lättare att använda
Anders har en bra poäng här; en av anledningarna till att jag inte alltid använder cykelbanan är att cykelbanan allt för ofta helt plötsligt tar slut, svänger av åt fel håll eller inte är skyltad så att man vet vart man ska osv. Det är lättare att använda
Quote from Fredric Lagerström on 30 September 2010, 14:22Jag tycker du tänker helt rätt Linus. Lagen borde få ett tillägg eftersom det inte är lämpligt att cykla 30+ på de flesta cykel/gåbanor.
Jag tycker du tänker helt rätt Linus. Lagen borde få ett tillägg eftersom det inte är lämpligt att cykla 30+ på de flesta cykel/gåbanor.
Quote from Funbeat user on 30 September 2010, 14:23Plus, kör man igenom ett samhälle som är 2 km långt och som har en stor fin genomfartsväg, inte sjutton börjar man snirkla sig runt in i bostadskvarteren bara för att man ska köra på cykelbanan, även om den 100 meter här och 100 meter där följer genomfart
Plus, kör man igenom ett samhälle som är 2 km långt och som har en stor fin genomfartsväg, inte sjutton börjar man snirkla sig runt in i bostadskvarteren bara för att man ska köra på cykelbanan, även om den 100 meter här och 100 meter där följer genomfart