Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Inte ett dugg märkligt att utvecklingen avstannat eftersom många av de nya fantastiska metoderna ofta går ut på att man ska träna mindre. Det som var en normaldos träning för en motionär då räknas som extremt nu. Vi lever i en tid av snabbfixar och tusen

Rune Larsson har fortfarande rekordet på 24 timmars, just ifrån 80-talet (1986). Henrik Olsson från samma klubb hade visserligen teoretisk chans att ta rekordet i VM 2009 men valde att satsa på guldet istället och köra safe de sista timmarna.

För att nyansera det här lite så bör det väl påpekas att det är framför allt de manliga rekorden som släpar efter. På damsidan har ju Isabellah Andersson rätt så nyligen satt svenska rekord på både halv- och helmarathon. På medeldistanserna är rekorden sa

Nej Isabellah kan man knappast beskylla för att ligga på latsidan.

På herrsidan så är det väl så att undantar man Wissmans tider på 2 o 400 m så är det inte många av rekorden som är från de senaste 20 åren.

Mustafas på 10K(väg) och Buuds på 100K är rätt så färska rekord.

Förresten sant att Isabellah har en hög träningsdos, väl i nivå med Gärderuds och Ståhls från 70-80-talen.

Jag undrar om inte det har varit en ögonöppnare för några ur den generation löpare och friidrottare i stort som håller på att komma fram. Jag känne

Vi exponeras ju i allt högre utsträckning för miljögifter, inte minst halogenerade långlivade substanser, däribland bromerade flamskyddsmedel med misstänkta östrogena effekter.
Östrogen biter ju inte på kvinnor, men det är ju framförallt männnens resultat

Mackan, det var ungefär min teori också. Försökte mig på lite ironi i mitt inlägg bara. 🙂
Kollade på en intervju med just KES häromdagen, och han ansåg att Mustafa Mohammed var den enda löparen för tillfället som skulle kunna göra något åt Ståhls gamla

Klart att världseliten och Sverigieeliten tränar hårt. Både i löpning, cykling, skidor och triathlon. De tränar nog så hårt man kan med dagens kunskap.
Men poängen som många gånger glöms, och som artikeln visade på, är att på 1980-talet var det inte bara