Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag missade tyvärr denna öppna föreläsning på GIH.

"Varför stretcha – när det finns så mycket annat roligt
Stretching har blivit ett vedertaget inslag i dagens idrottsutövande, men finns det några vetenskapliga belägg för att det är bra?"

Någon som var

Borde väl bli mjukare i kroppen?

Kanske på det här temat? http://www.ystadsallehanda.se/sport/article1401227/Expert-varnar-foumlr-tung-stretching.html

Jag var inte där.

Strechar sällan. Tänjer lite ibland. Massage var 3e vecka. Tror att det är bättre att köra ett lätt pass för att mjuka upp än att strecha... Vad jag tror och det funkar på mig.

Jag var inte heller där.
Själv har jag haft problem med små gnagande smärtor i vaderna över ett år och när jag tog mig till en sjukgymnast konstaterade han att jag var stel.
Rörligheten är en sak, och det är inte säkert att man behöver så stor rörlighet

haha, han är lite rolig den gode doktorn

– Det läggs så stor energi och koncentration på att stretcha. Sedan springer folk iväg som värsta vedhuggarna med bredbent stil. De kanske skulle tänka mer på löptekniken i stället.

😀

Det blev dubbelt dubbelt dubbelt...

Är man stel i en muskel beror det nog på att det är obalans i kroppen och man har undlåtit att träna antagonistmuskeln!

Mikael Hamrin, grejen är väl att det finns motbevis i form av undersökningar?

Tja före ett lopp/träning så tänjer jag lite på benens muskler å senor. Känns lite mjukare å behagligare att kuta ut då. Efter en mara typ halvtimmen efter så kör jag igenom samma övning å ibland lite längre än dom tidigare typ 45 sek på varje. Känns otro