Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Christer Schapiro - Okej, ska jag vara ärlig så har jag ju t:ex aldrig styrketränat den främre skenbensmuskeln, som jag gissar är antagonist till vadmuskeln(?), tror du mina vadproblem kan bero på det? Men vad säger att inte stretching hjälper mot stela/k

"Men vad säger att inte stretching hjälper mot stela/korta muskler?"

Klart att det hjälper! För stunden. Tills det är dags igen och Du får ont. Är framsidan svag får baksidan jobba onödigt mycket och vice versa, det blir överbelastningar och till slut aj

Jag tänjer innan träning för det känns skönt och bättre efteråt.

Jag stretchar ganska ofta för det känns skönt och bättre efteråt.

Jag vill tro att detta är positivt i många grenar, men beror ju på vad som krävs i rörlighet etc etc etc. Bevis eller int

Inför spänstprestationer lär ju stretching vara negativt, undrar hur det är före långlopp?

Johan: Ja!

Tur då att man kan stretcha dem.

Sylvia Stenfelt@
Det låter sunt faktiskt.
Brukar du träna främre skenbensmuskeln (M.Tibialis anterior)? Hur gör man det i så fall?

En variant: http://www.youtube.com/watch?v=tc-k7hhAMbY

Tack Christer! Själv tycker jag inte om gym, det är så långt dit eller alternativt så mycket vikter att ta med sig. Jag antar att man kan sträcka fram ett ben någon halvmeter, placera tyngden på frambenet och göra bakvända tåhävningar typ...

Köp ett "gummiband". Löpskolningsövningar där fokus är att dosal-/plantarflexa maximalt är nog den bästa övningen för ditt ändamål förutsatt att det inte gör ont för dig. Starta passivt...