Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVarför tåhävningar?
You need to log in to create posts and topics.

Har på mig en ryggsäck ibland med just nu 12 kg i. Men fegar som sagt jätteofta, typ så fort det känns nåt nånstans... Man blir försiktig efter många skadetillfällen 🙁

-12 kg är inte mycket i sammanhanget, tar någon vecka lr två innan man kan öka på de

Jag kör med bara 15 kg, 2x50. Stången i smithmaskinen på axlarna.

Är det någon skillnad i skadeförebyggande syfte att istället hoppa typ hopprep?

Jag brukar ofta köra små studshopp på stället (kan inte använda hopprep inomhus pga för lågt i tak) och märker att det gör stor nytta för vaderna.

Jag hittade en förklaring till varför man generellt bör träna excentriskt:
http://www.kroppsnytt.se/excentriskttraning.htm

Slutsatsen blir då att det är för att kunna köra tyngre än den koncentriska kontraktionen orkar med och därmed stärka den excentris

Det går snabbare om man tränar bägge benen samtidigt. Snabbt är bra! 😉

Fast risken finns att man mest tränar det starkaste.

Det är väl det som är risken, att när det svaga benet börjar bli trött så flyttar man instinktivt över mer vikt på det starka benet och missar poängen med träningen?

Det var därför jag trodde man skulle göra enbensvadhävningar, för att eliminera risken a

Då är ju frågan, om det uppstår en minimal skillnad i styrka mellan vänstra och högra benet, förstärks eller försvagas den skillnaden med tiden, givet att man gör dubbla övningar?

Det var för att undvika den typen av risker som jag fått för mig att man börjar med sitt svaga ben, gör så många reps man orkar och därefter gör exakt lika många med det starkare benet. Förr eller senare bör det svagare benet komma i kapp på det viset.

M

Jag tror i ärlighetens namn inte att det är ett jätteproblem (om man inte upplever att man har någon form av aktuellt problem alltså). Är man väldigt ojämnstark är jag övertygad om att man märker det på annat sätt och då är det nog viktigt att köra enbent