Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVarför tåhävningar?
You need to log in to create posts and topics.

Se 3:25 in i denna video: http://www.youtube.com/watch?v=p_LRiiWvAWs

Christer, bra video! Även hälgången var ny för min del så den bör jag nog också köra igång med. Tack för tipset 🙂

Har nu kört kvällens tåhävningar och jag måste säga att det är stor skillnad mellan att köra med raka ben och böjda dito. Som någon skrev här ovan så tar de med raka ben mycket högre upp i vaderna.

Således borde det vara de med böjda ben som jag egentli

Soleus arbetar även i tåhävningar med raka ben, skillnaden är att då hjälper gastrocnemius till. När man böjer knäet kopplar man bort gastrocnemius (dess ursprung sitter ovanför knäet) och så jobbar soleus solo (häpp) 🙂

Ta på löparryggan med "The Lore

Tror jag ska avvakta med att lägga på extra vikter tills jag fått in rutinen ordentligt. Blir ganska lagom många reps som det är nu men så fort antalet reps blir för stort kan man ju öka på vikten lite.

Jag märkte största skillnaden iom att jag har sådan

Så länge du får träningsvärk av rimligt många reps är det nog klokt att avstå extravikter. Fast en bra bok kan vara bra att ta till om det börjar kännas som att du bara blir ståendes och guppar upp och ner utan att det blir mer spännande än så, s a s 🙂

Nej, absolut inte! Jag är jättefeg med mina vader, så vikt törs jag bara använda när de känns fräscha vilket med mitt springschema (5-6 dagar i veckan) inte blir så ofta när verkligheten sätter in.

Jag kanske är överdrivet feg, men hellre det och avancer

Anders: Läste du artikeln i (näst?) senaste numret av Runners World om hälsenebehandling där forskare i Umeå (tror jag) hade kommit på att rejält tunga vikter vid tåhävning visade sig bra... Kan det vara applicerbart på dina fötter?

Kör excentriska tåhävningar 3 ggr i veckan enligt principen 3x15 sträckt ben och 3x15 böjt ben vilket innebär totalt 180 tåhävningar. Som extra vikt använder jag min 12kg kettlebell. Känns inte speciellt jobbigt och funderar på om jag ska öka vikten.

Vad

Gör du dem på ett eller två ben?