Quote from Funbeat user on 11 January 2010, 08:23Nej, inte enligt mig. Mitt syfte med långpassen är att förbättra uthålligheten vid löpning, inte vid jogging, och då _springer_ jag långt. Men tempot är i regel lugnt, så jag ser ingen direkt poäng i att sänka farten ytterligare. Blir mest segt och tråkig
Nej, inte enligt mig. Mitt syfte med långpassen är att förbättra uthålligheten vid löpning, inte vid jogging, och då _springer_ jag långt. Men tempot är i regel lugnt, så jag ser ingen direkt poäng i att sänka farten ytterligare. Blir mest segt och tråkig
Quote from Funbeat user on 11 January 2010, 08:27Det är givetvis personligt men här har du min pusselbit:
Ett långpass är ett löppass som är längre än 90 minuter långt och har en snittpuls på cirka 140 (typ 70-80%) . Möjligen ligger det en tempoökning i andra halvan av passet på 3-5 km.
Det är givetvis personligt men här har du min pusselbit:
Ett långpass är ett löppass som är längre än 90 minuter långt och har en snittpuls på cirka 140 (typ 70-80%) . Möjligen ligger det en tempoökning i andra halvan av passet på 3-5 km.
Quote from Catharina Brattlin on 11 January 2010, 08:28Aadu, jag har sett en siffra på mellan 60 och 90 sek långsammare än det tempo Du planerar hålla på tävling. Jag vet inte hur korrekt det är, men springer själv efter det. Långpass SKA gå långsamt, eftersom det är andra system än just syreupptagning, som t
Aadu, jag har sett en siffra på mellan 60 och 90 sek långsammare än det tempo Du planerar hålla på tävling. Jag vet inte hur korrekt det är, men springer själv efter det. Långpass SKA gå långsamt, eftersom det är andra system än just syreupptagning, som t
Quote from Funbeat user on 11 January 2010, 08:45För din del enligt grafen i din blogg borde det bli 20+ som blir långpass, mellan 12-20 km kan du ange långdistaans istllet, Då tvingar du dig själv till längre pass för att få registrera långpss.
Själv har jag bestämt att jag skall vara ute i ca 2 tim
För din del enligt grafen i din blogg borde det bli 20+ som blir långpass, mellan 12-20 km kan du ange långdistaans istllet, Då tvingar du dig själv till längre pass för att få registrera långpss.
Själv har jag bestämt att jag skall vara ute i ca 2 tim
Quote from Funbeat user on 11 January 2010, 11:05Förr när jag var mer vältränad hade jag kriteriet "2 timmar" för långpass. JAg körde dom betydligt långsammare än andra pass (annars hade jag ju inte orkat!)
Förr när jag var mer vältränad hade jag kriteriet "2 timmar" för långpass. JAg körde dom betydligt långsammare än andra pass (annars hade jag ju inte orkat!)
Quote from Funbeat user on 11 January 2010, 11:24Jag tycker definitionen beror på vad man tränar för. Tränar du för ett 5K lopp kanske 12-15 km är ditt långpass. För halvmara runt 20 km och för maran 28+ km.
För mig är ett långpass ett pass som är markant längre än veckans andra pass, där jag har med
Jag tycker definitionen beror på vad man tränar för. Tränar du för ett 5K lopp kanske 12-15 km är ditt långpass. För halvmara runt 20 km och för maran 28+ km.
För mig är ett långpass ett pass som är markant längre än veckans andra pass, där jag har med
Quote from Fredric Lagerström on 11 January 2010, 11:26Jag tolkar det som att långpass främst är ett led i det ständigt pågående pannbensbygget.
Jag tolkar det som att långpass främst är ett led i det ständigt pågående pannbensbygget.
Quote from Funbeat user on 11 January 2010, 15:49Hur långt är ett snöre?
Instämmer i kören om att det är nåt relativt. Relativt till ens kondis. Relativt till ens erfarenhet. Relativt till ens tävlingsdistans. Relativt till ens mentala gräns...
Sedan finns det nåt som brukar kallas breakthrough-pass.
Hur långt är ett snöre?
Instämmer i kören om att det är nåt relativt. Relativt till ens kondis. Relativt till ens erfarenhet. Relativt till ens tävlingsdistans. Relativt till ens mentala gräns...
Sedan finns det nåt som brukar kallas breakthrough-pass.
Quote from Funbeat user on 11 January 2010, 16:48För mig är 10km - 21km DISTANSPASS (om det är joggtempo)
och allt över en ½ mara LÅNGPASS.
För mig är 10km - 21km DISTANSPASS (om det är joggtempo)
och allt över en ½ mara LÅNGPASS.
Quote from Funbeat user on 11 January 2010, 18:19Mig allt över 10km är lång pass. Håller på snabbdistans och medel distans. Alltså 60m-800m ,1500m-3000m. Redan 5000m. känns mig lång pass. Har provat tävla halvmaraton förra året. Men vill satsa ändå mer om snabb och medeldistans. 🙂
Mig allt över 10km är lång pass. Håller på snabbdistans och medel distans. Alltså 60m-800m ,1500m-3000m. Redan 5000m. känns mig lång pass. Har provat tävla halvmaraton förra året. Men vill satsa ändå mer om snabb och medeldistans. 🙂