Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningVett o etikett i bassängen
You need to log in to create posts and topics.

Jag försöker simma lite på lunchen ibland. I dag blev jag påsimmad av en tant som skällde ut mig för att jag störde hennes rytm. Men jag vet inte hur det funkar i en simhall.

I Lunds simhall finns normalt två snabbanor och sen tre fyra banor utan linor

Jag simmade i Lund så jag minns precis hur det ser ut 🙂 I de tre sammanslagna banorna brukar folk simma runt runt, och alltså vända i mittenbanan. I snabbanan ska du nog bara vara snabbare än de andra som simmar...

I Askims simhall på morgonen är det en lite udda ritual som försigår i bassängen. Åtta banor...om en nionde person kommer så väntar den på en ledig bana (#)
Alla skall liksom ha var sin och kör fram och tillbaka i samma spår...ingen kör efter varandra så

För mig var det ett stort ögonblick när jag kände mig mogen att gå från motionsbanorna till snabbanan. Jag tycker det känns bäst att hålla sig till snabbanan om man kör frisim - generellt sett är snabbanesimmarna duktiga på att hålla till höger, så risken

Denize,

runt runt runt, helt omöjligt att träna voltvändning till exempel.

Anders,
en bana var låter lyxigt. Sen kom du och rubbade deras cirklar 🙂

Staffan,

hur går det till när man håller sig undan? Är det vid vändning då? Var håller man sig?

Det är omöjligt att försöka simma i flytbryggeavdelningen...

Om man ska träna voltvändning ska man nog gå över i sportbassängen gissar jag... Där brukar vara några lediga banor längst bort som det inte står motionssimmning på. Alla motionssimmningbanor på högevall i lund går runt, runt, runt...

Läs den här...
http://www.svl.ch/PoolEtiquette/

fast det gäller förstås att de andra är införstådda med reglerna också... men jag simmar helst inte bland svansimmarna. Om man inte kan välja snabb bana lägger jag mig i kanten av motionsbanan (-orna), läng

"Just getting in the pool and "plowing" for space using butterfly sometimes is very rude and can entail trouble..."

Jag förstår poängen 😉

En annan aspekt är när man försöker simma. Tisdags- och torsdagsmorgnar är det knappt någon alls i fartbanan på Valhallabadet, men säg inte det till någon 😉