Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningviktminskning påverkan på fart?
You need to log in to create posts and topics.

Jaså! Har du referenser på det?

Tja, duger detta?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/723510

Alltså, den här viktminskningen och ökningen kan ju bara stämma under vissa förutsättningar. För att springa fortare krävs bl a bättre utvecklade muskler, vilka i sig väger mer än fett. Dessutom så måste det finnas en gräns för när viktminskningen helt en

Nja, det är 1-3 sekunder per kg och km. Så på milen är 10 kg 100-300 sekunder.

Pröva att gå ner 5 kg, och kolla hur snabbare du blev.

Tycker att det där med viktvästen talar sitt tydliga språk.....Fortare går det utan dom extra kilona....!?

Magnus:
" Nja, det är 1-3 sekunder per kg och km. Så på milen är 10 kg 100-300 sekunder.

Pröva att gå ner 5 kg, och kolla hur snabbare du blev. "

Det är ju ännu mer anmärkningsvärt i så fall…
Så det betyder alltså att om Patrick Makau gick ned 10 kg så

Om du tror att det gäller alla, alltid så visst. Kolla du på första inlägget i tråden. Men nog tro jag att du skulle tjäna någon minut på att gå ner 5 kg.

Fast vad det gäller Per A:s fråga så vet vi ju inte huruvida han är 1.60 eller 2 meter lång. Det är viss skillnad.

Det är därför jag inte tror på någon generisk formel.
Andelen fett och muskler i kroppen måste rimligtvis påverka möjligheten att kapa tid

Så om jag gått ner 6 kg och inte tjänat 18 s/km = 3 min/10 km så beror det på att jag samtidigt blivit långsammare av andra anledningar?

Det låter märkligt men bör man inte ligga vid sitt löpmax för att sen gå ner och tjäna bara enstaka sekunder?