Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningviktminskning påverkan på fart?
You need to log in to create posts and topics.

>om jag väger 90 kg springer milen på 60 min.
>hur mycket fortare skulle det gå om jag vägde 80kg?

Jag tror att du kan göra under 50 min på milen om du går ner 10 kg, speciellt om du springer bort de extra kilona.

Edit:
Kan man tänka så här: Att sprin

Effekten borde väl plana ut vid en viss nivå? Släpar man runt på 10 trivselkilon borde det vara bra att bli av med dessa då de bara är en last. Men är man normalviktig borde det inte ge lika mycket att gå ned så mycket då det sannolikt innebär att man ock

Claes, precis vad jag också tror.

Det är väl ganska självklart att effekten av en viktminskning planar ut....

Men om man är normallängd (ett antagande iofs) och väger 90 kg kommer en viktnedgång till 80 kg göra susen på milen, speciellt om man löptränar bort de extra kilona.

Krävs det mycket muskelmassa för att springa bra på långdistans?

Man kan tänka sig att effekten minskar och är helt borta runt 20 BMI, där elitlångdistansarna ligger. Dvs på mina 183cm lite under 70 kg.

Att de bästa långdistansarna inte ser ut som Magnus Samuelsson kan vi nog vara överens om. Men nog har de muskler alltid.

Personligen tror jag somliga stirrar för mycket på vikten istället för att ge sig ut och springa - mycket och länge. Min personliga

Alla är vi olika. Det ena utesluter inte det andra.

När jag vägt alldeles för mycket har det känts väldigt tugnt och slitigt att springa/löpträna.

Men när jag bantat bort några kilo och det har känts lättare. Så min strategi har varit banta/annan träni

> Krävs det mycket muskelmassa för att springa bra på långdistans?

Det som krävs är framförallt en bra löpekonomi, en bra syreupptagningsförmåga och vana att springa långt.

Jag tror att fler som.vill bli snabbare skulle fundera lite på den där trivselvikten. Kan vara jobbigt att inse att det inte är fullt så mycket muskler som man kanske hoppas.

Att man per automatik minskar i vikt genom att ta en löprunda är antagligen fel