Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningviktminskning påverkan på fart?
You need to log in to create posts and topics.

Själv har jag gått ner nästan fem kilo på ett drygt år, inte genom att banta utan genom att röra på mig mer. Så visst fungerar det.

Att banta sig snabbare tror jag inte på.

Jag gick själv ner 12 kg (BMI 26,5 -> 22,5 men mycket av "övervikten" var muskler) och jag tjänade i princip ingenting tidsmässigt. I våras när jag var som lättast hade jag visserligen en känsla av att det gick l

Mattias P, kan bara hålla med om det du skriver. Intressant att du själv upplevt en formsvacka pga mindre muskelstyrka.

Kollade lite på Berlin marathon idag. Täten där verkade inte hålla med om resonemanget att några extra kilo muskler är bra för långdistans.

Det beror väl på vilka muskler vi pratar om? Att Kenyanerna inte lyfter 200 kg i bänkpress betyder kanske inte att de helt saknar exempelvis ben- eller magmuskler?

Själv såg jag Buud springa i mål på Lidingöloppet på TV, och jag skulle knappast kalla hon

@Joakim

Nja, någon formsvacka upplevde jag aldrig men ej heller någon markant skillnad i resultattabellen.

Självklart måste man träna löpning för att bli bra på löpning,

Men om du underskattar vad många extra kilon har för betydelse kommer du dels få extra jobbigt på träning och dels inte på långa vägar prestera lika bra som du skulle gjort utan de där extra

intressant tabell, visste inte att vikten kunde påverka så mycket. håller för närvarande på att gå ner lite, och enligt tabellen så kommer jag även nära mitt mål på milen när jag har nått min målvikt 🙂 ska bli spännande att se hur bra den stämmer för mig

Jag hävdar att det är enkel matte: kalorier in minus kalorier ut. Och att den effektivaste metoden att bli snabbare är att springa mer och inte att äta mindre. Med mer löpning så ökar förbränningen och dessutom ger träningen teknik, löpstyrka samt den löp

har ju inte tänkt att banta mig snabb i förstahand men om vikten inte spelar någon roll kan jag ju lika gjärna vara lite små fet! men min känsla är att det gör stor skilnad.
kolla bara på sara wedlund hon va ju inte så biffig men ganska snabb.
nu klara