Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningviktminskning påverkan på fart?
You need to log in to create posts and topics.

Jag har ett eget exempel att bidra med i diskussionen.

Är 37 år. Har efter att ha tränat rätt hårt i tonåren (löpning/skidåkning) sen "endast" ägnat mig åt fotboll av varierande intensitet fram till ca 30-årsåldern. Sedan dess har jag varit "träningsperi

Formeln 0,36 x längd ska tydligen komm från en bok, "Löpning" av en James Fixx. Jag har inte läst den dock.

Är själv 194 cm och skulle "behöva" gå ner ca 10 kg. Ligger på BMI runt 21 idag.

Såna formler får man ta med en nypa salt. När jag var som snabbast låg jag på 0,31 gånger min längd och då gick det undan. Nu har jag lite mer pondus och då är det tuffare att ens ta sig under 35 minuter på milen.

Men visst påverkar vikten. Att tro något

Jag förnekar inte att vikten påverkar hastigheten, det är ju enkel fysik. Det jag vänder mig emot är att det skulle vara bättre att banta än att springa för att bli snabbare.

"istället för"?

Ingen här har föreslagit att sluta träna, utan det har handlat om att vikten påverkar resultatet, med samma förutsättningar i övrigt.

Hur mycket snabbare skulle du bli tror du om du gick ner 5 kg?

"Hur mycket snabbare skulle du bli tror du om du gick ner 5 kg? "

För mig är som sagt resultatet hittils inte mätbart, men jag springer Hässelbyloppet om två veckor och får då jämföra med nyårsloppet då jag vägde 6 kg mer.

Och innan Nyårsloppet hade du också nyligen maxat ett race på 30 km Peter?

Mackan: Det finns alltid dagsform etc och andra omständigheter men min poäng är mer att jag absolut inte känner av en 6 x 3 s/km potential på någon distans nu jämfört med för 9 månader sen och jag tror att den grova schablonuppskattningen på 3 s/km eller

Vi är helt överens om att man kan ta formlerna med en nypa salt Peter. Jag ville bara få fram det du sen utvecklade att det är svårt att jämföra rakt av. Det är snarare trender man får titta på.

Och som vanligt gäller att man måste titta på en större pop

Men Peter, från början sa vi 1-3 s/km*kg, och du kom fram till att undre delan av det intervallet skulle kunna vara rimligt för dig. Hur kan du då säga att det inte alls är så mycket som "antyds"? Hur mycket är det som "antyds" egentligen, och av vem?

Äv