Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningviktminskning påverkan på fart?
You need to log in to create posts and topics.

Jo Magnus jag såg att du hade intervallet 1-3 s/km men i de flesta diskussioner på tex jogg.se, i diverse kalkylatorer på nätet och (tror jag) i Lore of Running räknar man med att hela viktminskningen slår direkt mot tiden och då blir det för en 70 kgs pe

Woho! Premiärmilen på 43:27 i våras. Om jag krash-bantar ner mig 21 kg (till 0.36 * 180) så blir jag alltså 630 sekunder snabbare = 32:57! 🙂

Mer matte:

Jag har mellan maj och september förbättrat min tid på halvmaran med 11 minuter och 24 sekunder.
Det betyder alltså att jag skulle ha gått ned mellan 10,9 och 32,7 kg i vikt om hela fartökningen berott på minskad vikt enligt formeln 1-3 s/km*k

Bara för att lägre vikt ger bättre fart så betyder det ju inte att det omvända är sant, alltså att man tappar en massa i vikt för att man är snabb.

Även om det är en del för mig onödig diskussion kring detaljerna i formler, procentenheter osv så tycker jag ändå att diskussionen blev intressant för mig som just nu håller på och går ner i vikt. Jag vill bara få en känsla för vilka förändringar som ev k

Här kan du få ett intervall som gäller för de flesta: 1-3s/kg*km! (H)

jag tänkte alltså inte heller sluta träna, utan fortsätta som vanligt. ska gå ner 3-4 kg för utseendets skull (bmi 20,8 nu), men att även bli snabbare vore givetvis en trevlig bieffekt 😉 och en kul grej att kolla för varje kilo. skulle det gå bättre är d

Nicole, om vi tänker oss hypotetiskt att du går ner 4 kg och får ut max av Magnus intervall så blir det 12 sekunder (4 kg x 3 sek) per km. På 5 km en minut och på 10 km 2 minuter. I andra änden av skalan med 3 kg viktminskning och lägsta intervallet så bl

Den som tror att vikten inte spelar roll, och särskilt då fettmassa & vatten behöver bara hänga på sig en viktväst, ryggsäck eller dylikt för att inse att massa du inte kan använda när du springer sinkar dig.

Kalkylerna utgår ifrån "allt annat lika", dvs

Hur genomför du det?