Quote from Guest on 28 January 2012, 21:59Jag funderar på att börja med högintensiv intervallträning. Man kör på nästan max i 30sek men hur lång bör vilan vara? Har läst allt mellan 30sek till 2min.
Jag funderar på att börja med högintensiv intervallträning. Man kör på nästan max i 30sek men hur lång bör vilan vara? Har läst allt mellan 30sek till 2min.
Quote from Funbeat user on 28 January 2012, 22:09Jag brukar köra 4x4 minuter med 1 minuts vila mellan varje! Där kan du snacka om effekt!
Och med det menar jag att 30 seks intervaller inte kräver mer än max 1 minuts vila.. om ens det! Vila hälften av arbetstiden brukar fungera rätt så bra, men vid så k
Jag brukar köra 4x4 minuter med 1 minuts vila mellan varje! Där kan du snacka om effekt!
Och med det menar jag att 30 seks intervaller inte kräver mer än max 1 minuts vila.. om ens det! Vila hälften av arbetstiden brukar fungera rätt så bra, men vid så k
Quote from Funbeat user on 28 January 2012, 22:19Brukar bara vila 1 minut på mina 4 min intervaller med. Men det är dock dom tuffaste intervallpasen. Blir nästan som ren tävling att ligga på det tempot i 16 min totalt. 1 minut känns i underkant på vilan. Vid 1- 1,5 minut intervaller på ca: 10 sek snabb
Brukar bara vila 1 minut på mina 4 min intervaller med. Men det är dock dom tuffaste intervallpasen. Blir nästan som ren tävling att ligga på det tempot i 16 min totalt. 1 minut känns i underkant på vilan. Vid 1- 1,5 minut intervaller på ca: 10 sek snabb
Quote from Funbeat user on 28 January 2012, 22:49Jag vet inte vad HIIT står för, men har hört från välunderrättad källa att det finns forskning som visar på bäst effekt om man vilar 3 minuter mellan 30 sek-intervaller och kör 10 stycken. Det gäller förmodligen vältränade löpare. En stor poäng med interv
Jag vet inte vad HIIT står för, men har hört från välunderrättad källa att det finns forskning som visar på bäst effekt om man vilar 3 minuter mellan 30 sek-intervaller och kör 10 stycken. Det gäller förmodligen vältränade löpare. En stor poäng med interv
Quote from Funbeat user on 28 January 2012, 23:00Hiit= högintensivintervallträning om jag inte skrev fel? 3 min vila mellan 30 sek intervaller? det låter lite väl? halva vilotiden brukar väl vara ett bra riktvärde. Tex en 2 min intervall bör följas av en 1 min stå/joggvila
Hiit= högintensivintervallträning om jag inte skrev fel? 3 min vila mellan 30 sek intervaller? det låter lite väl? halva vilotiden brukar väl vara ett bra riktvärde. Tex en 2 min intervall bör följas av en 1 min stå/joggvila
Quote from Elias Engqvist on 28 January 2012, 23:14Längden på vilan beror på vad man vill träna, kort vila: träna att springa med mjölksyra, lång vila (och högre fart) för att träna vo2max.
Längden på vilan beror på vad man vill träna, kort vila: träna att springa med mjölksyra, lång vila (och högre fart) för att träna vo2max.
Quote from Funbeat user on 28 January 2012, 23:24Stämmer bra. Det beror på hur nära man är tävling med osv. Jag försöker åtminstånde köra kortare intervaller i högre fart med kortare vila. Speciellt eftersom jag brukar välja 5 km tävlingar. Vid längre tävlingar så kanske man prioriterar längre och en an
Stämmer bra. Det beror på hur nära man är tävling med osv. Jag försöker åtminstånde köra kortare intervaller i högre fart med kortare vila. Speciellt eftersom jag brukar välja 5 km tävlingar. Vid längre tävlingar så kanske man prioriterar längre och en an
Quote from Funbeat user on 28 January 2012, 23:36Ju kortare vila desto mindre intensiva blir arbetsperioderna (duh). Då blir det inte så mycket max efter ett tag.
http://toppfysik.blogspot.com/2011/01/de-botar-nageltrang-ocksa.html
Men HIIT brukar väl syfta på Tabata (20/10) och sånt mest?
Ju kortare vila desto mindre intensiva blir arbetsperioderna (duh). Då blir det inte så mycket max efter ett tag.
http://toppfysik.blogspot.com/2011/01/de-botar-nageltrang-ocksa.html
Men HIIT brukar väl syfta på Tabata (20/10) och sånt mest?
Quote from Funbeat user on 28 January 2012, 23:44Första gången jag kommer i kontakt med såå lång vila. Brukar elitutövare träna på det viset eller hur tränar dom?
Första gången jag kommer i kontakt med såå lång vila. Brukar elitutövare träna på det viset eller hur tränar dom?
Quote from Funbeat user on 29 January 2012, 00:10Det du antagligen är ute efter är sk High Intensity Interval Training. Vanligast är 30/30 eller 15/15. Sedan finns det vissa andra typer som använts i studier (t.ex. Tabata som är den mest kända). Tycker jag hör mest om HIIT träning i fitness- eller bygga
Det du antagligen är ute efter är sk High Intensity Interval Training. Vanligast är 30/30 eller 15/15. Sedan finns det vissa andra typer som använts i studier (t.ex. Tabata som är den mest kända). Tycker jag hör mest om HIIT träning i fitness- eller bygga