Quote from Elias Engqvist on 29 January 2012, 23:094*3:57 gör susen!
4*3:57 gör susen!
Quote from Funbeat user on 30 January 2012, 08:22"4x4 min, ska vara optimalt för att öka sin VO2 enligt ett gäng forskare. "
Hmm, enligt abstraktet jämförde man med LSD och tröskelträning 🙂
Inte så underligt att intervallträning på 90-95% av maxHR tränade upp just VO2MAX mest! Däremot har jag svårt
"4x4 min, ska vara optimalt för att öka sin VO2 enligt ett gäng forskare. "
Hmm, enligt abstraktet jämförde man med LSD och tröskelträning 🙂
Inte så underligt att intervallträning på 90-95% av maxHR tränade upp just VO2MAX mest! Däremot har jag svårt
Quote from Funbeat user on 30 January 2012, 10:30Det är dags för nästa tvåhundring när tränaren bedömer att man skall kunna springa någorlunda rakt igen. Det tar ungefär två till tre minuter (men kan pressas en bit under minuten om man har hållt på en hel vinter och har en extra sadistisk tränare). Empi
Det är dags för nästa tvåhundring när tränaren bedömer att man skall kunna springa någorlunda rakt igen. Det tar ungefär två till tre minuter (men kan pressas en bit under minuten om man har hållt på en hel vinter och har en extra sadistisk tränare). Empi
Quote from Funbeat user on 30 January 2012, 10:57När jag var på aktivitus sist (flera år sen) fick jag tipset om 4x4 minuter med 3 minuter vila för att träna Vo2max eftersom det bedömdes att jag hade bra uthållighet men behövde jobba mer i hög fart.
Då vill jag minnas att det hänvisades till någon nors
När jag var på aktivitus sist (flera år sen) fick jag tipset om 4x4 minuter med 3 minuter vila för att träna Vo2max eftersom det bedömdes att jag hade bra uthållighet men behövde jobba mer i hög fart.
Då vill jag minnas att det hänvisades till någon nors
Quote from Funbeat user on 30 January 2012, 20:42Ang. 4x4min så är det ju inte de 4 minuterna det handlar om, utan intensiteten! Den ska ligga precis på eller lite strax över den belastning (watt, km/h eller vad man kan tänkas mäta) som resulterar i att man når VO2max.
Säg t.ex. för en löpare som gör
Ang. 4x4min så är det ju inte de 4 minuterna det handlar om, utan intensiteten! Den ska ligga precis på eller lite strax över den belastning (watt, km/h eller vad man kan tänkas mäta) som resulterar i att man når VO2max.
Säg t.ex. för en löpare som gör
Quote from Funbeat user on 30 January 2012, 20:42(två är inte bättre än ett, raderar)
(två är inte bättre än ett, raderar)
Quote from Funbeat user on 30 January 2012, 21:51Fast fyrornas totaltid inkl vila är ju inte 16 🙂
Fast fyrornas totaltid inkl vila är ju inte 16 🙂
Quote from Funbeat user on 30 January 2012, 21:58Frida >> Bör det inte bli lika effektiv träning för vo2max om man istället för att ligga på vo2max-puls(säg 93% av max) istället ligger på säg 91-92% av max under lite längre tid istället. Istället för 4x4min orkar man kanske med 5x4min eller t o m 6x4min
Frida >> Bör det inte bli lika effektiv träning för vo2max om man istället för att ligga på vo2max-puls(säg 93% av max) istället ligger på säg 91-92% av max under lite längre tid istället. Istället för 4x4min orkar man kanske med 5x4min eller t o m 6x4min
Quote from Funbeat user on 30 January 2012, 22:19Oskar; "det beror på"
Hm, och vad beror det på? Träningsgrad. Någon 22-årig sprätt med 2-3 års halvseriöst konditionsträning bakom sig kan säkert fortfarande höja VO2max med t.ex. ett sådant pass som du beskriver. En elitskidåkare med 10 års seriös pres
Oskar; "det beror på"
Hm, och vad beror det på? Träningsgrad. Någon 22-årig sprätt med 2-3 års halvseriöst konditionsträning bakom sig kan säkert fortfarande höja VO2max med t.ex. ett sådant pass som du beskriver. En elitskidåkare med 10 års seriös pres
Quote from Funbeat user on 30 January 2012, 22:34Lite off-topic men själv höjde jag mitt syreupptag rätt rejält för några år sedan med en meny i huvudsak bestående av kontrollerad tröskelträning. VO2max-insatserna var få och i princip endast i form av tävlingar i den då alternativa träningsformen löpnin
Lite off-topic men själv höjde jag mitt syreupptag rätt rejält för några år sedan med en meny i huvudsak bestående av kontrollerad tröskelträning. VO2max-insatserna var få och i princip endast i form av tävlingar i den då alternativa träningsformen löpnin