Quote from Funbeat user on 29 January 2012, 08:57Hög hastighet tränar styrka och spänst också. Man orkar inte springa lika fort om man inte vilar ordentligt. Men det beror förstås på vad man vill uppnå.
Hög hastighet tränar styrka och spänst också. Man orkar inte springa lika fort om man inte vilar ordentligt. Men det beror förstås på vad man vill uppnå.
Quote from Funbeat user on 29 January 2012, 09:40"Och med det menar jag att 30 seks intervaller inte kräver mer än max 1 minuts vila.. om ens det!"
Ett 200m-lopp tar inte ens 20 sek för de bästa, fråga Bolt om han är sugen på att dra en till efter 30 sekunders lyxvila. Springer man riktigt fort, allt
"Och med det menar jag att 30 seks intervaller inte kräver mer än max 1 minuts vila.. om ens det!"
Ett 200m-lopp tar inte ens 20 sek för de bästa, fråga Bolt om han är sugen på att dra en till efter 30 sekunders lyxvila. Springer man riktigt fort, allt
Quote from Funbeat user on 29 January 2012, 10:40Som någon skrev så tror jag att vilan skall bestämmas av syftet med träningen!
Som någon skrev så tror jag att vilan skall bestämmas av syftet med träningen!
Quote from Funbeat user on 29 January 2012, 18:36Okej, syftet med intervallträning för mig just nu är som ett komplement till att jag simmar och styrketränar.
Okej, syftet med intervallträning för mig just nu är som ett komplement till att jag simmar och styrketränar.
Quote from Funbeat user on 29 January 2012, 19:22Men vad vill du ha ut av intervallträningen? Vill du bli starkare, smalare, mer mjölksyratålig, få bättre löpteknik?
Rent generellt skulle jag dock rekommendera några minuters vila vid såpass korta och intensiva intervaller, eftersom man, som Lars påpek
Men vad vill du ha ut av intervallträningen? Vill du bli starkare, smalare, mer mjölksyratålig, få bättre löpteknik?
Rent generellt skulle jag dock rekommendera några minuters vila vid såpass korta och intensiva intervaller, eftersom man, som Lars påpek
Quote from Funbeat user on 29 January 2012, 21:01Du får gärna förklara hur dessa olika alternativ bör påverka min vila mellan intervallerna.
Du får gärna förklara hur dessa olika alternativ bör påverka min vila mellan intervallerna.
Quote from Elias Engqvist on 29 January 2012, 21:08Johan, kroppen består av olika system som tränas på olika sätt. Det du säger, säger ingenting om vad du vill åstadkomma! Du måste nog vara lite mer specifik!
Johan, kroppen består av olika system som tränas på olika sätt. Det du säger, säger ingenting om vad du vill åstadkomma! Du måste nog vara lite mer specifik!
Quote from Funbeat user on 29 January 2012, 21:14Fokus: Snabbhet. Lång vila, maxfart, ca5-10 reps...
Fokus: Kondition och hög puls under lång tid. Kort vila, 20-50min totaltid.
Ex. 30/15 * 50st, 40/20 * 40st , 70/20 * 15st. Går att dela upp i serier med längre vila mellan. Ex. 40/20 * (7+7+7) med 2mi
Fokus: Snabbhet. Lång vila, maxfart, ca5-10 reps...
Fokus: Kondition och hög puls under lång tid. Kort vila, 20-50min totaltid.
Ex. 30/15 * 50st, 40/20 * 40st , 70/20 * 15st. Går att dela upp i serier med längre vila mellan. Ex. 40/20 * (7+7+7) med 2mi
Quote from Funbeat user on 29 January 2012, 21:414x4 min, ska vara optimalt för att öka sin VO2 enligt ett gäng forskare.
Söndagsläsning.
http://brighton.academia.edu/TakakiYamagishi/Papers/821222/Aerobic_High-Intensity_Intervals_Improve_V_spacing_dot_above_O2max_More_Than_Moderate_Training
4x4 min, ska vara optimalt för att öka sin VO2 enligt ett gäng forskare.
Söndagsläsning.
Quote from Funbeat user on 29 January 2012, 21:46Jag tror att 5x4min är bättre 😉
Jag tror att 5x4min är bättre 😉