Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Och fjärilen är en vidareutveckling av bröstsimmet 😉

Johan A, det håller jag med om.

Svar till Anders Nilsson:

Min farfar tog simborgarmärket med hundra meter ekorrsim + 100 m rygg, vilket borde vara mer än en bassänglängd, kontrollanterna ansåg dock på den tiden att det inte dög, det skulle vara bröstsim, basta, så han fick vänta 50 år

Ryggsim var den enda jag gillade när jag var liten.

Tills den dag då jag med fenor på mig simmade fullfart in i kaklet, jag hade helt gått in i simningen och glömt det där med att banan tar slut nån gång.

Risken för krockar är väl det främsta skälet att man inte ser så mkt ryggsim i bassängerna 🙂

det finns flaggor 5m från kanten...

Fjärilssim är crawl fast med vänster-höger synkroniserat i stället för en halv fas förskjutet.

Jag trodde fjäril var fjäril och crawl var crawl.

Är ryggsim crawl fast med 180 graders rotation på kroppen;)

Rasmus, fjärilen grundar sig i bröstsim. Armar och ben är synkroniserade och har i stort sett samma rytm som bröstsimsbentagen.

Paul, det stämmer, ryggsim är crawl på rygg.

Fjärilssim använder i princip samma rörelse på armar och ben som crawl, men parallellt, i stället för en halv cykel förskjutet. Undantaget andningen som av förklarliga skäl måste ske mellan armarna och inte åt sidan delvis under vattnet som vid crawl.

Ry

Om vi skiter i armarna ett tag (som ju ändå bara är fenor) och tittar på hur ryggraden rör sig, så diffar det väldigt mellan de olika simsätten och vad de liknar för rörelser vi gör annars.