Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Precis som Niclas skriver uppstod fjärilsim som en variant på bröstsim. Det centrala i fjärilsimmet är kroppens vågrörelse, något som helt saknas i crawl.

Personligt så tog det mig flera veckor/månader att lära mig bröstsimma när den tiden begavs (6 års ålder).
Frisimma tog mig ett par pass sedan kunde jag ta mig fram behjälpligt även om det inte gick/går fort.

Sen hur stor roll åldern haft för inlärningen

"det finns flaggor 5m från kanten... "
jo men jag tänkte inte bara på bassängkanter. Förutom att inte alla har koll på de där markeringarna, kan det vara ganska trångt.

min datter har gått på svömmeskole siden 3-ukers alder. Det svömmesettet hun spontant bruker, er noe som med litt fantasi kan passere som crawl. Bryst nekter hun fremdeles etter 4 år. En envis dam, det der.

Fjäril och crawl är ljusår ifrån varandra!

(t+)

Känns som vissa sitter hemma o forskar i ursäkter medan andra tar uti med problemet

För att svara TS. Hundsim är lättast att lära sig.

Har funderat ett tag, men inte riktigt tyckt det var läge. Men efter Andrews inlägg här ovan så tar jag ändå och postar en länk till ett blogginlägg jag gjorde för två veckor sedan 🙂

http://www.funbeat.se/blogs/show.aspx?Blogid=69989

Jo, ryggraden och rumpan måste röra sig i vågform för att kompensera för att man synkar vänster och höger sida, så att andningen måste ske "framåt". Man kan se vågrörelsen som en synkad version av den alternerande sidovridningen som man gör i crawl.

Och