Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVinterträning.
You need to log in to create posts and topics.

Inlägg i klädtemat:
Själv köpte jag ett par "flossade"/fleecefodrade tights fr Craft förra senhösten. De var toppen under vintern! Smidiga men ändå värmande. Understället fick oxå plats under brallorna de kallaste dagarna.

Apropå reflexer:
Snap-on reflexer runt anklar och handleder är oxå bra komplement t reflexväst utan att vara i vägen tycker jag! (t+)

Mössa går bort.
Utom vid minus tio och uppåt.
Som scout är jag van att vara ute, men
det här blir min första löpvinter.
Någonsin.
Program för marathonlöpare?
Funkar det att dra på till hälften då,
om man ska springa halvmaran till nästa höst?

När det gäller träning inför vinterlöpningen så är det dags att dra fram det tjatiga rådet om tåhävningar och balansövningar. Allting som stärker vrister och vader är bra. Vinterlöpning kan innebära en del halka (även om man använder icebugs), dessutom är

Tåhävningar it is.

Har jag klarat mig utan skador hittills,
ska jag göra mitt bästa för att undvika dem i vinter också.
Antingen är jag försiktig redan nu,
eller så har jag bara tur som en tokig.

Jag hade sprungit mycket sporadiskt någon månad när jag började springa utomhus. Det var min enda konditionsträning på mer än tio år, så mitt flås var riktigt kass. Julafton 2007 sprang jag mitt första utomhuspass, och då var det både snö och lite kallt.

Håller med Per vad gäller ben och fotövningar. Om man ändå är på gymmet kan man ju köra bålstabilitet och lite cykel/puls. En idé är att gå på cirkelpass och där få en allsidig basträning. Vintern är en upp/ombyggnadsperiod där åtminstone jag försöker reh

Det finns väl inga cyklar på några gym i Sverige. eller har det byggts någon velodrom?

Löpträning på vintern går till så att man sätter på sig kläder och skor och springer ute...hur enkelt som helst!

I princip har du naturligtvis rätt Christer men jag tycker ändå inte man
ska bagatellisera löpning vintertid. Det är en mängd speciella förutsättningar att ta hänsyn till den mörka årstiden. Sticker man ut och springer felutrustad kan det sluta väldigt il