Quote from Funbeat user on 7 November 2009, 10:13Det är väl naturligt att fet mat innehåller D-vitamin, D-vitamin (och A-) är fettlösliga. Brett och Ystadkorv låter i mina öron dare och bättre och än D-vitamintillsatser, men alla ni andra bör äta enligt Livsmedelsverkets websida. 🙂
Grönsaker innehål
Det är väl naturligt att fet mat innehåller D-vitamin, D-vitamin (och A-) är fettlösliga. Brett och Ystadkorv låter i mina öron dare och bättre och än D-vitamintillsatser, men alla ni andra bör äta enligt Livsmedelsverkets websida. 🙂
Grönsaker innehål
Quote from Funbeat user on 7 November 2009, 10:17Om jag inte minns helt galet så är D-vitamin relativt lätt för kroppen att absorbera, det är snarast så att intaget ofta är för lågt (till skillnad från järn, där intaget kan vara tillräckligt, men absorptionen för låg). Däremot påverkar kroppens D-vitami
Om jag inte minns helt galet så är D-vitamin relativt lätt för kroppen att absorbera, det är snarast så att intaget ofta är för lågt (till skillnad från järn, där intaget kan vara tillräckligt, men absorptionen för låg). Däremot påverkar kroppens D-vitami
Quote from Funbeat user on 7 November 2009, 10:19Kan väl tillägga också att en bra källa till D-vitamin, som man kanske inte tänker på, är ägg. Och då sitter vitaminet i äggulan, så ni som tror att ni är nyttiga när ni kastar gulan - tänk om!
Kan väl tillägga också att en bra källa till D-vitamin, som man kanske inte tänker på, är ägg. Och då sitter vitaminet i äggulan, så ni som tror att ni är nyttiga när ni kastar gulan - tänk om!
Quote from Funbeat user on 7 November 2009, 10:23Spelar fettinnehållet i kosten roll även för *upptaget* av D-vitamin?
Dvs ger en viss mängd D-vitamin samma verkan om det tas i form av tillsatser eller D-vitamintabletter som om det finns i nån form av normalkost (Brett och Ystadkorv)?
Edit: Och äggula
Spelar fettinnehållet i kosten roll även för *upptaget* av D-vitamin?
Dvs ger en viss mängd D-vitamin samma verkan om det tas i form av tillsatser eller D-vitamintabletter som om det finns i nån form av normalkost (Brett och Ystadkorv)?
Edit: Och äggula
Quote from Funbeat user on 7 November 2009, 18:19D-vitamin behöver fett för att tas upp, men vad jag sett i studier krävs det väldigt små mängder fett och få människor äter ju en totalt fettfri kost (det vore extremt ohälsosamt!). Däremot bör man väl tänka på att ta sina eventuella tillskott i samband m
D-vitamin behöver fett för att tas upp, men vad jag sett i studier krävs det väldigt små mängder fett och få människor äter ju en totalt fettfri kost (det vore extremt ohälsosamt!). Däremot bör man väl tänka på att ta sina eventuella tillskott i samband m
Quote from Funbeat user on 7 November 2009, 18:42-->Zandra: Fast att kroppen tar upp vitaminer och mineraler från tillskott i form av piller lika bra som bundna i mat, hävdar Michail Tonkonogi, professor i medicinsk vetenskap med inriktning idrottsfysiologi vid Högskolan Dalarna, att så INTE är fallet.
-->Zandra: Fast att kroppen tar upp vitaminer och mineraler från tillskott i form av piller lika bra som bundna i mat, hävdar Michail Tonkonogi, professor i medicinsk vetenskap med inriktning idrottsfysiologi vid Högskolan Dalarna, att så INTE är fallet.
Quote from Funbeat user on 8 November 2009, 01:54Det är Aftonbladet som gäller iaf.
Det är Aftonbladet som gäller iaf.
Quote from Funbeat user on 8 November 2009, 16:39Jag tror att det är lite olika vad gäller olika näringsämnen. Vissa vitaminer/mineraler kan kroppen endast ta upp en begränsad mängd av per tillfälle och då har man ju ingen nytta av stora doser i tabletter. Självklart är det alltid bäst att få i sig all
Jag tror att det är lite olika vad gäller olika näringsämnen. Vissa vitaminer/mineraler kan kroppen endast ta upp en begränsad mängd av per tillfälle och då har man ju ingen nytta av stora doser i tabletter. Självklart är det alltid bäst att få i sig all
Quote from Funbeat user on 13 November 2009, 00:14......
......
Quote from Funbeat user on 17 November 2009, 08:26En artikel på samma tema som de tidigare:
http://running.competitor.com/2009/11/features/vitamin-d-and-endurance-exercise_6776Ska man behöva bo vid ekvatorn för att få tillräckligt med vitamin D via solsken?
En artikel på samma tema som de tidigare:
http://running.competitor.com/2009/11/features/vitamin-d-and-endurance-exercise_6776
Ska man behöva bo vid ekvatorn för att få tillräckligt med vitamin D via solsken?