Quote from Funbeat user on 16 October 2009, 23:50Måste påpeka igen att den svenska vintersolen inte räcker till ens om man är ute hela, (korta) dagen, det är inte sol tillräckligt med dagar heller!
Måste påpeka igen att den svenska vintersolen inte räcker till ens om man är ute hela, (korta) dagen, det är inte sol tillräckligt med dagar heller!
Quote from Funbeat user on 16 October 2009, 23:51Kollar man i Livsmedelsverkets databas, så finner man förutom en handfull olika skorpor, kex o dyl med skyhöga värden (berikade? felregistrerade?) att det är fet fisk på längden och tvären som gäller för att man ska få i sig D-vitamin.
Sen kommer smörer
Kollar man i Livsmedelsverkets databas, så finner man förutom en handfull olika skorpor, kex o dyl med skyhöga värden (berikade? felregistrerade?) att det är fet fisk på längden och tvären som gäller för att man ska få i sig D-vitamin.
Sen kommer smörer
Quote from Catharina Brattlin on 16 October 2009, 23:59Ina, är det så? Hur vet man det då? Jag är hyfsat noga med att komma ut i dagsljus, oavsett om det är soligt eller ej, av denna anledningen. Men det är meningslöst då menar Du?
Kanske än större anledning för oss att börja tänka "bra mat" då!
Tack Johan!
Ina, är det så? Hur vet man det då? Jag är hyfsat noga med att komma ut i dagsljus, oavsett om det är soligt eller ej, av denna anledningen. Men det är meningslöst då menar Du?
Kanske än större anledning för oss att börja tänka "bra mat" då!
Tack Johan!
Quote from Funbeat user on 17 October 2009, 00:17Itutandet beror ofta på "agendor" från olika aktörer, där varje aktör kan ha haft da skäl ur sitt eget perspektiv:
Miljöintressen noterade ökade halter av miljögifter i Östersjön och började köra gränsvärden på Hg mm för att samtidigt sätta tryck på "sa
Itutandet beror ofta på "agendor" från olika aktörer, där varje aktör kan ha haft da skäl ur sitt eget perspektiv:
Miljöintressen noterade ökade halter av miljögifter i Östersjön och började köra gränsvärden på Hg mm för att samtidigt sätta tryck på "sa
Quote from Catharina Brattlin on 17 October 2009, 00:27Jo, det resonemanget håller jag helt med om. Problemet uppstår ju då människor tar allt på blodigt allvar och börjar undvika saker eller, för den delen, tillföra massor av annat, för det har visat sig bra osv...
Kanske en lite mer "laid-back"-mentalitet
Jo, det resonemanget håller jag helt med om. Problemet uppstår ju då människor tar allt på blodigt allvar och börjar undvika saker eller, för den delen, tillföra massor av annat, för det har visat sig bra osv...
Kanske en lite mer "laid-back"-mentalitet
Quote from Funbeat user on 17 October 2009, 13:08Jaa, "lam-linjen" kan väl vara en vettig strategi vid mindre trender och udda trender. Men långsamma förändringar i en kultur är svårare att skydda sig emot, när det onormala sakta blir normalt.
Många av de hälsoproblem vi idag ser i västvärlden finns (f
Jaa, "lam-linjen" kan väl vara en vettig strategi vid mindre trender och udda trender. Men långsamma förändringar i en kultur är svårare att skydda sig emot, när det onormala sakta blir normalt.
Många av de hälsoproblem vi idag ser i västvärlden finns (f
Quote from Funbeat user on 17 October 2009, 19:31Sylvia!
Solljus vintertid är bra av många andra skäl men under vintern står solen så lågt att UVB inte når oss (vi blir inte solbrända) och då sker ingen D-vitaminsyntes. Motsatsen till detta blir att det bildas mest D-vitamin några timmar mitt på dagen
Sylvia!
Solljus vintertid är bra av många andra skäl men under vintern står solen så lågt att UVB inte når oss (vi blir inte solbrända) och då sker ingen D-vitaminsyntes. Motsatsen till detta blir att det bildas mest D-vitamin några timmar mitt på dagen
Quote from Catharina Brattlin on 17 October 2009, 22:27Ina, tack! 🙂
Detta visste jag inte. Trodde att "ljus som ljus"! Men det skadar nog ändå inte att titta ut en gång om dagen iaf.
Jag tänkte på en sak, när jag läste det Du hade skrivit; då är det ju inte särskilt optimalt, ur D-vitaminsynpunkt, att va
Ina, tack! 🙂
Detta visste jag inte. Trodde att "ljus som ljus"! Men det skadar nog ändå inte att titta ut en gång om dagen iaf.
Jag tänkte på en sak, när jag läste det Du hade skrivit; då är det ju inte särskilt optimalt, ur D-vitaminsynpunkt, att va
Quote from Funbeat user on 17 October 2009, 23:12Alvedon låter bekant, eller ännu ljusare... (H)
Hörde nån story att huden minskar sitt pigment FÖR ATT kunna ta in mer solljus för D-vitaminsyntesen. När kroppen gjort tillräckligt med D-vitamin, ökar pigmenteringen igen.
Inuiter (eskimåer) lär vara "
Alvedon låter bekant, eller ännu ljusare... (H)
Hörde nån story att huden minskar sitt pigment FÖR ATT kunna ta in mer solljus för D-vitaminsyntesen. När kroppen gjort tillräckligt med D-vitamin, ökar pigmenteringen igen.
Inuiter (eskimåer) lär vara "
Quote from Catharina Brattlin on 17 October 2009, 23:32Vad har Du för färg på Dina alvedon, Johan?? Mina är vita...;)
Det jag har läst mig till så finns det tydligen olika skolor. En säger att det inte funkar med solariesolande för att lagra D-vitamin just pga att ljuset inte innehåller tillräckligt - eller
Vad har Du för färg på Dina alvedon, Johan?? Mina är vita...;)
Det jag har läst mig till så finns det tydligen olika skolor. En säger att det inte funkar med solariesolande för att lagra D-vitamin just pga att ljuset inte innehåller tillräckligt - eller