Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVR Hjälp
You need to log in to create posts and topics.

Känns tveksamt om magen verkligen hinner ta upp 10L under en VR?

Precis som för Vasaloppet, viktigt att reglera klädseln o inte sabba sin prestation genom onödig svettning (med efterföljande saltförluster o behov av mer dryck).

Hej Anders.

"Känns tveksamt om magen verkligen hinner ta upp 10L under en VR?"

Nej då det behöver du inte känna dig det minsta tveksam om. Däremot bör du kanske ställa frågan så här.

Känns tveksamt om magen verkligen hinner ta upp 10L under drygt 12 t

Njaa ... en elitcyklist cyklar väldigt fort o länge på bara fett (utan kolisar), och svettas man inte för mycket klara man väldigt många timmar innan vätskebrist sätter totalstopp

Jag tänkte ha med mig 5x0,75 och stanna två eller tre gånger. Jag gör nästan alltid av med 0,75 liter per timme.
Jag har ett flaskställ bakom sadeln, men det är metall till fästet och carbon till hållaren. Tycker flaskorna sitter stenhårt. Tappar jag inte

Per:
Jag drack nästan en 0,7-flaska per timme i fjol och jag upplevde att jag var konstant kissnödig från halva loppet och framåt. Vilket jag tolkar som att jag drack för mycket. I mitt huvud fanns från början bara att jag skulle få i mig kalorierna från

Brända kolhydrater frigör vätska har jag hört

Eh Andrew... kan du utveckla lite... hängde inte med på det. 🙂

Varje kolhydrat binder en viss mängd vätska och den vätskan frigörs under den energigivande processen och då får man nytta av den vätska också. Det är det han menar, typ.

"Njaa ... en elitcyklist cyklar väldigt fort o länge på bara fett (utan kolisar), o

Ok tack P. Det låter ju bra 🙂

Förra året var inte så varmt. Startade 03, och kom runt på drygt 4 liter dricka utan problem. Ett kort kiss-stopp på slutet. Behövde inte mer vätska, det funkade utmärkt