Svenska Cycling Plus skribent Calle Olsson har varit i
Holland för att testa Treks senaste storsatsning på landsväg, Madone. Så här
gick hans tanker efter turen:
Trek Madone Race Shop Limited
Nya Trek Madone är byggd för att köra fort, den vill
bara framåt! Det står klart under testturen på den holländska landsbygden.
Redan vid de första tramptagen skjuter cykeln fart, och den ger ett tydligt
besked om att det här är en racer med stor kapacitet. De elektroniska växlarna,
Shimano Dura-Ace Di2, klickar i med precision och det verkar inte finnas något
som hindrar cykelns framfart. Den bara rullar vidare på Aeolus 5 D3-hjulen från
Bontrager. Uppförsbackar, som normalt är en tuff motståndare för en cyklist,
bjuder inte på nämnvärt motstånd. Det gör inte heller luftmotståndet, som likt
lätta smekningar verkar rinna av denna skapelse.
En innovativ lösning på bakbroms och Isospeed
Detta är nu inte så konstigt eftersom cykeln är ett
under av aerodynamik. Ramen är naturligtvis strömlinjeformad, och konstruerad
av Treks OCLV karbon. Även sadelröret har som sig bör för den här typen av
cyklar en aerodynamisk form, och överdelen på styret är tillplattad och befriad
från linda för att minska vindens påverkan. Vidare säger sig Trek ha hittat den
optimala placeringen för flaskställen med tanke på luftmotståndet, och så har
de integrerat frambromsen i ramen på ett smakfullt sätt. Broms- och
växelvajrarna som är en naturlig del av en cykel lyser med sin frånvaro på
Madone, de är helt och hållet internt dragna och framförallt bakbromsvajern
kommer ut på ett nytt, innovativt sätt.
Men Trek Madone är inte bara en snabb cykel med en
aerodynamisk form. Den är dessutom stadig, och ger den cyklist som sitter i
Paradigm XXX-sadeln en känsla av trygghet och full kontroll. Till det kan adderas
en hög komfort. Den komforten beror till stor del på konceptet Isospeed. Det
innebär att sadelstolpen inte är fixerad i ramen utan har viss frihet att röra
sig i ett yttre rör, vilket gör att de skakningar som uppstår på ett ojämnt
underlag till stor del absorberas innan de når fram till cyklisten. Lösningen
fungerar imponerande bra, och de kullerstenar, gropar och gupp som återfinns på
de holländska vägarna hindrar på intet sätt körglädjen.
Trek själva kallar den nya Madone för den ultimata
racercykeln. Om det stämmer får i detta nu vara oskrivet, men klart är i alla
fall att Trek Madone Race Shop Limited är en riktigt, riktigt snabb cykel med
en hög komfort.
På tidningen Svenska Cycling Plus hemsida www.cyclingplus.se hittar du fler tester, träningstips och cykelnyheter.
0 Comments