Quote from Funbeat user on 3 February 2011, 15:27Peter P: Jag kan rekommendera boken "Eat Stop Eat". Den kan råda bot på din missuppfattning. (Kolhydrater påverkar fettlagring, fett gör det inte).
Peter P: Jag kan rekommendera boken "Eat Stop Eat". Den kan råda bot på din missuppfattning. (Kolhydrater påverkar fettlagring, fett gör det inte).
Quote from Funbeat user on 3 February 2011, 16:43@stefan: Meningen är inte att man inte ska lägga på sig fett. Meningen med att inte stoppa i sig massa kolhydrater medan man springer är att man ska gå "tom" och tvinga kroppen använda mer fett. Kalla det vägga eller vad ni vill, men det ger effekt tränin
@stefan: Meningen är inte att man inte ska lägga på sig fett. Meningen med att inte stoppa i sig massa kolhydrater medan man springer är att man ska gå "tom" och tvinga kroppen använda mer fett. Kalla det vägga eller vad ni vill, men det ger effekt tränin
Quote from Funbeat user on 3 February 2011, 19:41När vi ändå är OT:
Om man inte stoppar i sig någon energi under t.ex. ett 30 km långpass så riskerar man dels att bonka/gå in i väggen, men framförallt att återhämtningen tar längre tid.
Personligen blir jag mycket mer sliten efteråt om jag försöker mi
När vi ändå är OT:
Om man inte stoppar i sig någon energi under t.ex. ett 30 km långpass så riskerar man dels att bonka/gå in i väggen, men framförallt att återhämtningen tar längre tid.
Personligen blir jag mycket mer sliten efteråt om jag försöker mi
Quote from Funbeat user on 3 February 2011, 23:45Jag hade ökat längden successivt, kanske 10-15 minuter åt gången. Dels är det det som jag har sett rekommenderat i det jag läst om detta och dels är det det som är bäst för mig, eftersom jag lätt går sönder och blir sliten av långa långpass. Det brukar sä
Jag hade ökat längden successivt, kanske 10-15 minuter åt gången. Dels är det det som jag har sett rekommenderat i det jag läst om detta och dels är det det som är bäst för mig, eftersom jag lätt går sönder och blir sliten av långa långpass. Det brukar sä
Quote from Funbeat user on 4 February 2011, 00:06Är det inte så att man måste ha en del kolhydrater för att kunna bränna fett. " Fett brinner i Kolhydratens låta"
Är det inte så att man måste ha en del kolhydrater för att kunna bränna fett. " Fett brinner i Kolhydratens låta"
Quote from Funbeat user on 4 February 2011, 08:20Det är en vanlig myt att kroppen endast kan använda fett som bränsle med hjälp av kolhydrat. Rent överlevnadsmässigt vore det ju urbota dumt (hur gjorde man för 2 miljoner år sedan?).
Vad som händer är att fett (triacylglycerol) bryts ner av levern till
Det är en vanlig myt att kroppen endast kan använda fett som bränsle med hjälp av kolhydrat. Rent överlevnadsmässigt vore det ju urbota dumt (hur gjorde man för 2 miljoner år sedan?).
Vad som händer är att fett (triacylglycerol) bryts ner av levern till
Quote from Funbeat user on 4 February 2011, 09:14Stefan: Du menar alltså att man inte åt frukt, grönsaker, spannmåll mm för 2 milj år sen?
Jag är inte helt säker men har för mig att fettförbränningen går snabbare/bättre med lite kolhydrater.
Stefan: Du menar alltså att man inte åt frukt, grönsaker, spannmåll mm för 2 milj år sen?
Jag är inte helt säker men har för mig att fettförbränningen går snabbare/bättre med lite kolhydrater.
Quote from Elias Engqvist on 4 February 2011, 09:57Här är en kille som alltid har intressanta inlägg i debatten: http://nitrovegan.blogspot.com/2011/01/brinner-fettet-i-kolhydraternas-laga.html
Här är en kille som alltid har intressanta inlägg i debatten: http://nitrovegan.blogspot.com/2011/01/brinner-fettet-i-kolhydraternas-laga.html
Quote from Funbeat user on 4 February 2011, 10:25Kul experiment!
Tyckte speciellt om den avslutande kommentaren:"Bara för att förtydliga så har träning av fettförbränningskapaciteten ingenting med viktnedgång att göra utan anledningen till att man vill öka sin fettförbränningskapacitet är att en effek
Kul experiment!
Tyckte speciellt om den avslutande kommentaren:
"Bara för att förtydliga så har träning av fettförbränningskapaciteten ingenting med viktnedgång att göra utan anledningen till att man vill öka sin fettförbränningskapacitet är att en effek
Quote from Funbeat user on 4 February 2011, 10:33Är det någon som vet hur hans "kalometri" utrustning fungerar som han använder för att mäta förbränningen av fett o kolhydrater?
Är det någon som vet hur hans "kalometri" utrustning fungerar som han använder för att mäta förbränningen av fett o kolhydrater?