Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningÖka på långpassen
You need to log in to create posts and topics.

Jag trodde hela syftet med långpass var just att öka antalet kapillärer, mitokondrier & enzymmängden för fettförbränning just inför långlopp.

Och på dagen D kör man med sin upptränade fettförbränning som grundenergi. Denna grund ska då i princip försörja

Anders: Jag tror hans poäng var att det viktiga är att man tömmer glykogendepåerna i musklerna, att sen blodsockernivån hålls uppe med tex sportdryck gör inte så stor skada på träningseffekten då musklerna ändå verkar välja att bränna fett för sin aktivit

@Stefan Boman & Petter Runberg
Iofs helt OT, men för 2 miljoner år sedan fanns inte människan.
Ni är ungefär en tiopotens fel.
Skärpning för f-n! :@

Petter: Spannmål kan jag garantera att man inte hade för 2 miljoner år sedan. Inte i den form eller utsträckning vi har idag.

Experimentet visar att för optimal fettbränning krävs tomma glykogendepåer. Detta uppnås på bästa sätt genom att strypa intaget

Jag känner inte till din definition av människan. Utgår från att du menar Homo sapiens sapiens. I så fall håller jag med dig. I rent vardagligt tal brukar man kunna referera till människan oberoende om det är en förfader eller inte. 😉

Fortfarande helt OT.
Nej, Stefan.
Med människa brukar man i vardagligt tal mena homo sapiens (möjligtvis även neanderthalmänniskan) som man kan datera till ungefär 200 000 år bakåt i tiden.
Och om du syftar någon sorts primat som levde för 2 miljoner år s

@Anders
Exakt. Man måste se till vad man vill ha ut av varje pass. är det ett långpass så här långt före maran så är nog den bäst spenderade tiden att göra så genom att träna utan att fylla på under passen. När man däremot kommer in i den Marathonspecifik

Ja, bra att fotosyntesen finns. Men det finns även något som heter näringskedja. Vi är på toppen av just den. 😉

Med din definition av den tidigaste människan kan vi ändå gissa på att dieten var sparsam på större mängder kolhydrat. Primärt levde man då k

@ Illbatting m.fl: 2 miljoner lr 200 000 år kan kvitta lika för de enzymsystem vi diskuterar här har konserverats genom evolutionära processer som är betydligt äldre än så. Människans mytomspunna inträde här på jorden innebar alltså INTE några som helst m

Bra poäng. 🙂