Quote from Funbeat user on 1 May 2010, 08:02Håller med Stig.
Har fått mängder med negativa epitet.
Ett som jag använder då och då - ej överdrivet ofta men ändå
är:gammal patetisk gubbe i hatt , paraply och foppatofflor.
Får definitivt överlägset flest positiva kommentarer när jag så säger.
Ja
Håller med Stig.
Har fått mängder med negativa epitet.
Ett som jag använder då och då - ej överdrivet ofta men ändå
är:
gammal patetisk gubbe i hatt , paraply och foppatofflor.
Får definitivt överlägset flest positiva kommentarer när jag så säger.
Ja
Quote from Funbeat user on 1 May 2010, 11:29Ordet grabbig har inget med kön att göra (precis som kärringaktig). Det används enbart som ett nedsättande omdöme om andra personers beteende.
Så jag har fortfarande svårt att förstå att de som fördömmer ord som kärringaktig tycker det är OK att kalla n
Ordet grabbig har inget med kön att göra (precis som kärringaktig). Det används enbart som ett nedsättande omdöme om andra personers beteende.
Så jag har fortfarande svårt att förstå att de som fördömmer ord som kärringaktig tycker det är OK att kalla n
Quote from Funbeat user on 1 May 2010, 11:52Visst har det med kön att göra? Det finns underliggande antaganden.
Sedan är Kärring ett mkt märkligt ord, eftersom det ursprungligen är ett ord för att fördöma kvinnor som "karlaktiga" men om män alltså betyder motsatsen - fast det snarare betytt elak oc
Visst har det med kön att göra? Det finns underliggande antaganden.
Sedan är Kärring ett mkt märkligt ord, eftersom det ursprungligen är ett ord för att fördöma kvinnor som "karlaktiga" men om män alltså betyder motsatsen - fast det snarare betytt elak oc
Quote from Funbeat user on 1 May 2010, 12:00Kan man inte någonstans komma undan detta stötande och blötande i kön och sexuell läggning?
Kan man inte någonstans komma undan detta stötande och blötande i kön och sexuell läggning?
Quote from Funbeat user on 1 May 2010, 12:01Nej.
Nej.
Quote from Funbeat user on 1 May 2010, 13:08LingLing: Jag menade att grabbig inte har med kön att göra pga att både män och kvinnor kan kallas för grabbiga precis som de kan kallas kärringar.
Det jag vänder mig emot är de som tycker det är fel att kalla någon för gayig eller kärringaktig samtidig
LingLing: Jag menade att grabbig inte har med kön att göra pga att både män och kvinnor kan kallas för grabbiga precis som de kan kallas kärringar.
Det jag vänder mig emot är de som tycker det är fel att kalla någon för gayig eller kärringaktig samtidig
Quote from Funbeat user on 1 May 2010, 14:29Grabbighet tycker jag oftast är en rätt jobbig egenskap (på det sättet jag definierar ordet). Ordets ursprung är väl rätt hårt rotat i världshistoriens alla gåpåiga, bråkiga och gapiga generationer av pojkar/killar/män. Inte alls en skymf mot ett helt kol
Grabbighet tycker jag oftast är en rätt jobbig egenskap (på det sättet jag definierar ordet). Ordets ursprung är väl rätt hårt rotat i världshistoriens alla gåpåiga, bråkiga och gapiga generationer av pojkar/killar/män. Inte alls en skymf mot ett helt kol
Quote from Funbeat user on 1 May 2010, 15:45För mig finns det tre olika sätt att se på frågan.
Alt 1. Alla nedsättande etiketter bör undvikas (gayig, kärringaktig, grabbig osv...) pga att någon kan känna sig kränkt.
Alt 2. Det är OK att använda dem som en förenklad beskrivning av olika mänskliga
För mig finns det tre olika sätt att se på frågan.
Alt 1. Alla nedsättande etiketter bör undvikas (gayig, kärringaktig, grabbig osv...) pga att någon kan känna sig kränkt.
Alt 2. Det är OK att använda dem som en förenklad beskrivning av olika mänskliga
Quote from Funbeat user on 1 May 2010, 16:36Krister: Det är mer politiskt korrekt att slå uppåt. "Grabbar" tar inte åt sig för de är på topp.
De som hör till en krupp som historiskt sett har varit mindre värd än andra har lite mer rätt att bli upprörd när någon använder deras grupp eller förolämpa
Krister: Det är mer politiskt korrekt att slå uppåt. "Grabbar" tar inte åt sig för de är på topp.
De som hör till en krupp som historiskt sett har varit mindre värd än andra har lite mer rätt att bli upprörd när någon använder deras grupp eller förolämpa
Quote from Funbeat user on 1 May 2010, 17:35Lättast så länge man inte klappar igenom :/
Lättast så länge man inte klappar igenom :/