Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningÄta på tretimmars-pass?
You need to log in to create posts and topics.

Choklad funkar nog bättre på gnälliga ungar också. Men det tänker jag inte tala om för dom... 😉

Kör en Wassbergare.
En av många udda skidfantomer
En av de mest udda, men en härlig personlighet.

Han lär ha vräkt i sig en ordentlig portion uppladdning
innan han gick och la sig.

Så han hade ett bra energilager morgonen efter.

Frukost. Vad då?

Förstår inte heller vitsen med mat på ett 3-timmarspass. Vatten däremot vill jag nog allt ha, och Resorb om det är varmt.

Jag brukar ha med en Anton Berg som nödproviant, ifall jag får "soppatorsk", men det händer inte så ofta att jag behöver använda de

Hoppas inte det blir en "jag springer längre pass utan att äta än du!"-tävling bara av detta...

För maximal prestation kan man titta på hur t.ex. Stockholm Marathon serverar vätska och energi. Jag äter och dricker exakt vad som bjuds där, och det blir perfekt åtminstone för mig.

På ett träningspass är det annorlunda. Godis av någon sort är bra för

Det är nog ingen risk, de flesta vet redan att långpass helst inte bör vara längre än 3 timmar om man springer i någorlunda vettig intensitet eftersom det sliter hårt på kroppen.

Kör man ultralångpass däremot är det en helt annan grej, ett helt annat tem

Jag glömde en liten detalj om energitillförsel under långa pass, och speciellt viktigt när man tränar i värme: salt!
Endast en mycket liten mängd salt, gärna tillsammans med en liten mängd kolhydrater, i vattnet du dricker gör att vätske-mineral-balansen

Frida (t+) !

Fick googla karra också, så nu har jag både lärt mig ett nytt namn på godis och att långpass över 3 timmar inte är bra. Kör inte marathonmänniskor över 3 timmar på träning?

Det är Lidingöloppet som gäller för mig till hösten, och så klart u

Stockholm Marathon hade på 80-talet bra mycket färre ställen att dricka och "äta".

Var en av dessa som fick dem att lägga till fler.
Tiderna blev ju bara sämre och sämre.

Svenska Friidrottsförbundet rekommenderar vätska var 5:e km.
Så har de gjort i evi

Varför äta under ett träningspass på "ynka 2-4 timmar"? Tja, det är ju faktiskt träning och det kan ju var idé att träna på att just äta. Springa med mat i magen. Äta utan att vara hungrig. Äta fast man är anfådd. Testa var man kan packa maten. Prova olik