Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Conclusions: This study showed that independently of the method for weight loss, the *negative energy balance alone is responsible for weight reduction*.

Värt att upprepas.

Då så, då är saken avgjord. Är det bara viktminskning man är ute efter finns inget motiv att motionera. Man behöver bara äta mindre.

Det är fel slutsats då motion dels gör att du går ner än mer med samma intag och dels har en massa andra positiva effekter. Men ja det är kosten som är A och O, motionen ger bara ett mindre bidrag till viktnedgången.

Min erfarenhet, inga vetenskapliga bevis, är att om jag tar ut mig hårt - glöm skaderisken nu - och "sliter ner" musklerna så förbränner jag mer även EFTER själva passet. Alltså får jag en totalt mycket högre förbränning även under vilan. Vid promenad får

Jag gick ner 20 kg utan att kolla pulsen en endaste gång när jag joggade. Däremot höll jag koll på kaloriintaget (t+)
Alla utom en verkara vara ganska överens här.... (L)

Christina, du joggade, precis.
Har jag sagt att fettförbränningszonsträning och koll på puls är det enda som behövs?
Nej, jag har också nämnt mindre mat.

Skönt (t+) då är väl du också överens egentligen 🙂

Anders R, för viktminskningens skull är inte motion nödvändig över huvudtaget men det kanske finns andra fördelar med det?

Givetvis behöver man inte motionera för att gå ned i vikt. Räcker att äta mindre än man gör av med.

jag har gått ner 15 kg utan att motionera alls. Kosten betyder otroligt mycket för viktnedgång. Nu 40 kg lättare motionerna jag för att kunna äta utan att gå upp i vikt. Allt handlar om intag och uttag (tror jag).
Sen finns det väldigt mycket positivt me